V Evropě dosáhla sluchátka a bezdrátové reproduktory s technologií Bluetooth vrcholu popularity. Meziročně stouply v první polovině roku 2013 tržby za sluchátka v západní Evropě o 2,5 procenta. Na vzestupu se ocitla i přenosná rádia, na druhou stranu ale trh s automobilovou elektronikou klesl v prvním pololetí tohoto roku o 15 procent a poptávka po přenosných navigacích klesla celkově. K těmto závěrům dospěl průzkum společnosti GfK v oblasti přenosné spotřební elektroniky a navigačních zařízení, jehož závěry jsou zveřejněny u příležitosti konání veletrhu IFA 2013 v Berlíně.
Klasickým rádiům ještě zdaleka neodzvonilo. Daří se jim především v Německu. Důraz je kladen hlavně na přenosná rádia. Ve srovnání s předchozím rokem zaznamenaly standardní rádiové přijímače s digitálním laděním (DAB a čip) více než 60 procentní růst tržeb. V Německu se o až 4 procenta zvýšila poptávka po malých přehrávačích se zabudovaným rádiem.
Přenosné reproduktory, do kterých může proudit hudba nebo jiný zvukový obsah bezdrátově, například s pomocí technologie Bluetooth, momentálně evropským trhům vévodí. Výhodou je především bezdrátové spojení se zařízením a mobilita. Díky ostatním funkcím, například hands-free, je tento výrobek ideálním doplňkem chytrých telefonů nebo tabletů. Obrat z prodeje reproduktorů vybavených pouze technologií Bluetooth se více než zdvojnásobil.
Ačkoliv objem prodaných stereofonních sluchátek ať již s mikrofonem nebo bez něj klesl o 1 procento, co do hodnoty za něj zákazníci v západní Evropě utratili od ledna do června 2013 o 2,5 procenta více. Motorem růstu segmentu sluchátek na západoevropských trzích je jednak tvar sluchátek a dále možnost přenosu signálu pomocí technologie Bluetooth. Navíc trh se sluchátky umožňujícími digitální UHF přenos stoupl co do hodnoty o 19 procent.
Poptávka po MP3 a MP4 přehrávačích i nadále trpí konkurencí chytrých telefonů. Ačkoliv se pokoušejí uspět u sportovců nebo jako velké přenosné hudební databáze, objem tržeb u těchto výrobků klesl ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o téměř 30 procent.
V západní Evropě se spotřebitelům nechce do svých automobilů dokupovat další vybavení. Automobilky stále zlepšují nabízenou výbavu a do aut postupně pronikají i chytré telefony. V prvním pololetí roku 2013 se trh s automobilovou elektronikou propadl o 15 procent. Některým segmentům se ve srovnání s předchozím rokem dařilo lépe, například autorádiím 2 DIN Moniceiver. Příležitostí pro výrobce je jednak specializace a jednak inovace.
Vzhledem k lepšícímu se standardnímu vybavení aut došlo k patnáctiprocentnímu poklesu na trhu nabízejícím vylepšení automobilových audio systémů. Trh se zařízením vybaveným technologií Bluetooth umožňující efektivnější využití chytrých telefonů a jejich obsahu však vzrostl o 6 procent. Poptávka po zařízeních bez CD mechaniky, které ale nabízejí možnost připojení MP3 přehrávačů a USB jednotek nebo SD karet (mechless) stoupla o 36 procent.
Modernější přenosné navigace do automobilů vybavené novými technologiemi pomáhají stabilizovat obrat na trhu: prodávají se totiž lépe a za vyšší cenu. Inovace se zaměřují na různé oblasti: větší displeje (objem prodeje pětipalcových modelů stoupl o 11 procent), více dotykové ovládání, bezplatná aktualizace map (např. prodej map umožňujících doživotní aktualizaci vzrostl na trojnásobek co do objemu i hodnoty), nebo přístup k většímu množství aktuálních dopravních informacích prostřednictvím digitálního rádia, mobilního telefonu propojeného přes Bluetooth nebo zabudované SIM karty.
– red –