Slavnostním vyhlášením výsledků v pražském hotelu Hilton byl uzavřen letošní ročník programu nezávislého vyhodnocování značek Superbrands v České republice. Které značky se zařadily mezi nejlepší na českém trhu?
Seznam oceněných značek:
Ahmad Tea
Aktualne.cz
Allianz
Avon
Chiquita
Dilmah
dm drogerie markt
Eiffel Optic
Eta
Evropa 2
HC Sparta
Hilton
Hornbach
Kapka Naděje
McCain
Národní Divadlo
Scanquilt
Sensodyne
Skanska Reality
Viagra
Vila Tugendhat
Villeroy & Boch
Yves Rocher
Zepter
Zoo Praha
Kofola
Linet
Vodafone
Program Superbrands funguje v současnosti v 88 zemích světa. V České republice systém výběru značek probíhá ve čtyřech etapách. Nejdříve Český patentový úřad uvolnil databázi přibližně jednoho miliónu registrovaných obchodních značek. Tato databáze prošla filtrací, která vyčlenila padesát tisíc nejrespektovanějších jmen. Z nich americká společnost Bisnode, specializující se na získávání obchodních informací, vytvořila užší výběr dvou tisíc značek. S tímto seznamem pak společnost GfK Czech, specializující se na výzkum trhu, provedla národní šetření, které mezi spotřebiteli zjistilo jejich povědomí o značkách působících na českém trhu. Společnost GfK pak předložila radě Superbrands seznam 800 nejznámějších značek. Ta z nich vybrala finalisty. Značky byly rozděleny do 80 kategorií (rychloobrátkové zboží, potraviny, průmysl atd.).
Radu Superbrands v České republice tvoří zástupci firem a významní odborníci z oblasti komunikace a marketingu, mezi kterými jsou například Jan Binar z McCann, Zdeněk Lokaj z Hill+Knowlton Strategies, ředitel regionů MF Dnes Veselin Vačkov, Pavel Kočiš z EMC Public, Martin Štěpánek z Lion Communications a další.
Historie Superbrands:
Historie Superbrands ve světě se datuje od roku 1994, kdy program začal jako show v BBC Radio London. Pořad seznamoval spotřebitele se známými značkami, které ve svém životě běžně používali. Každá relace popisovala původ značky, její současný stav a očekávaný budoucí vývoj. V návaznosti na tento úspěšný rozhlasový projekt se začaly vydávat knihy Superbrands, které mapovaly nejúspěšnější značky na daném trhu.
V roce 1997 byl tento koncept rozšířen i do Austrálie a Singapuru a v roce 2000 se objevil i v Dánsku, Hongkongu, Španělsku, Francii, Portugalsku, Švédsku, Malajsii a USA. V roce 2000 Superbrands poprvé spustilo také Business Superbrands, program zaměřený pouze na business-to-business (B2B) značky. V letech 2000 až 2010 se program Superbrands rozšířil do mnoha dalších trhů po celém světě, včetně České republiky.
– red –