Technologie vládnou světu, tak by se dal stručně charakterizovat první dojem při pohledu na aktualizovaný přehled společnosti Interbrand, která každý rok zveřejňuje žebříček nejcennějších značek světa.
Šest z deseti nejcennějších značek v žebříčku patří technologickým firmám. „Nakousnuté jablko“ se na výsluní vyhouplo díky meziročnímu nárůstu o 28 %, hodnota společnosti Apple je tak nyní vyčíslena na závratných 98, 316 mld. USD. Jen o „zanedbatelných“ 5 miliard dolarů zaostává druhý Google (93, 291 mld. USD), který zaznamenal nejvyšší meziroční nárůst z celé top 10 (celkem o 34 %). Na bronzovém stupni se pak umístila již zmíněná Coca-Cola (79,213 mld. USD), která přišla o prvenství poprvé od roku 2000.
Čtvrté respektive páté místo pak opět patří technologickým gigantům, společnosti IBM (78,808 mld. USD) resp. Microsoftu (59,546 mld. USD).
„Skokanem roku“ by se v tomto směru dal nazvat Facebook, hodnota jeho značky stoupla podle společnosti Interbrand o 43 procent na 7,7 miliardy dolarů. S tím koresponduje i vývoj hodnoty akcií společnosti Facebook. Ty nejprve po uvedení na burzu v loňském roce prudce oslabovaly. Poslední tři měsíce ale cena akcií společnosti Facebook naopak prudce stoupá. Ještě v červenci se obchodovaly na burze Nasdaq okolo 25 dolarů za jednu akcii, dnes je jejich cena dvojnásobná.
Top 10 pak postupně uzavírají značky General Electric (46,947 mld. USD), McDonald’s (41,992 mld. USD), Samsung (39,610 mld. USD), Intel (37,257 mld. USD) a desátá Toyota s hodnotou přes 35 miliard dolarů, která se jako jediná z automobilek probojovala mezi 10 nejcennějších značek světa, čímž předstihla koncerny Mercedes-Benz i BMW.
K ohodnocení značek využívá Interbrand vzorec kombinující budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
– red –