Doba, kdy automobil představoval „rodinné stříbro“, je pryč už hodně dávno. O nákupu nového nebo ojetého vozu v příštích 12 měsících přemýšlí téměř čtvrtina Čechů. Potenciální kupci mají mnoho možností, jak si vůz pořídit i bez finanční hotovosti. Přesto by polovina z nich stále volila variantu nákupu za hotové. Pro nezanedbatelnou skupinu lidí by bylo volbou financování kombinace platby v hotovosti a spotřebitelského úvěru. Nákup automobilu na leasing Češi moc neplánují. Bariérou pro využití leasingu jsou především obavy z navýšení ceny vozu o úroky a poplatky leasingovým společnostem. Jako pozitivní důvody naopak lidé plánující koupi vozu uvádějí nulové navýšení, nízké úročení, přiměřenou výši splátek a také variabilitu splácení. Tato zjištění pocházejí z volně prodejné studie „Financování nákupu a pojištění automobilu“, která byla dotazována v červnu na vzorku 800 respondentů v České republice.
Vlastnictví automobilů
V současnosti mají v domácnosti automobil čtyři pětiny dospělých obyvatel České republiky. Bez vlastního automobilu se obejdou spíše lidé ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel, kde automobil nevlastní celá čtvrtina obyvatel. Automobil je nezbytností především ve čtyřčlenných a větších rodinách (téměř 90 procent jejich členů uvádí, že v domácnosti vlastní automobil).
Jak Češi uvažují o nákupu automobilu?
Úvahy o nákupu automobilu v příštích 12 měsících deklarovala zhruba 1/4 zkoumané populace. Převážná většina lidí uvažuje o nákupu ojetého vozu. Naopak 36 procent o koupi vozu neuvažuje vůbec.
Financování vozu – šetřit je výhodnější
Zajímali jsme se, jakému způsobu financování by lidé při nákupu automobilu dali přednost. I v dnešní nestabilní ekonomické situaci by většina Čechů, kteří o nákupu uvažují, pořizovala automobil za hotové. „Pro řadu domácností jsou to jednodušší počty. Pokud na to máme, můžeme koupit. Pokud na to nemáme, tak nekoupíme. I z tohoto důvodu se řada úvah o nákupu v jeho realizaci nakonec nepromění. Hodně domácností si v dnešní době už další úvěr, půjčku či leasing na auto brát nechce. Lidé více zvažují, zda budou schopni splácet,“ uvádí Petr Megela, Consultant Automotive z GfK. Při využití finančních produktů uvažují Češi nejčastěji o kombinaci spotřebitelského úvěru a platby v hotovosti. Využití finančních produktů bez kombinace s hotovostí pak následuje až s větším odstupem, a jedná se především o spotřebitelský úvěr a finanční leasing.
Leasing nebo úvěr?
Pokud by se lidé měli rozhodnout jaký druh financování, bez vkladu vlastních financí, zvolí, stává se leasing atraktivní spíše pro mladší věkovou kategorii lidí od 18 do 29 let. Naopak lidé středního věku by preferovali spíše spotřebitelský úvěr.
Výhody leasingu
Na otázku, co lidi motivuje nebo by do budoucna motivovalo k využití leasingu, lidé plánující budoucí nákup auta uvedli jako výhody tohoto produktu nulové navýšení a nízké úročení. Jako další benefity leasingu respondenti uváděli přiměřenou výši splátek, výhodnost nabídky obecně, variabilitu splácení, jasné podmínky, dobrou cenu, slevy a bonusy. Spolehlivost, serióznost a jistota leasingu byly jako motivační parametry uváděny nejméně často. „Leasing není nový produkt na trhu. U zavedených poskytovatelů leasingu se veškeré tyto parametry berou jako naprostá samozřejmost. Lidé prostě neuvažují o tom, že by leasingovka mohla být nespolehlivá nebo neseriózní,“ říká dále Petr Megela.
Nevýhody leasingu
Velké procento těch, kteří o využití leasingu neuvažují, uvádí jako nevýhodu především vyšší finální cenu vozu, které se navyšuje o úroky a poplatky. Jako další faktory zmiňují fakt, že auto na leasing není v jejich vlastnictví a odmítání finančních závazků jako takových. Souvisejícími faktory, které lidem brání využití leasingu, jsou nedůvěra, nezájem a neochota splácet vůz po delší dobu.
O výzkumu
Zjištění pocházejí z volně prodejné studie „Financování nákupu a pojištění automobilu“ společnosti GfK, který se realizoval v červnu 2013 metodou CAWI na vzorku 800 respondentů ve věku od 18 – 65 v České republice.