Unie vydavatelů, profesní organizace spojující české vydavatele, zveřejnila aktuální data z výzkumu Media projekt. Výsledky zahrnují období za první a druhé čtvrtletí letošního roku, kdy měření již kompletně probíhalo se změnou se zkvalitněním v oblasti metodiky realizátora i vzorku respondentů.
Zásah tiskových titulů zůstává v České republice stále vysoký. Alespoň jeden deník si během posledních 14 dnů přečetlo 75 % populace ve věku 12 – 79 let, což činí zhruba 6,6 milionu lidí. Čtenářů alespoň jednoho časopisu v téže populaci je 86 %, tedy přibližně 7,6 milionu lidí. Celková čtenost všech tiskových titulů na vydání dosahuje v posledním měřeném období 86 %. Čtenost deníků a jejich příloh na vydání přesahuje 61 %, zatímco čtenost časopisů na jedno vydání je téměř 74 %.
Čtenosti v jednotlivých segmentech vykazují vysokou stabilitu a v řadě případů dokonce rostou. U celostátních suplementů se čtenost velmi pozvolna zvyšuje, oproti minulému období posílily také deníky zdarma. Mezi segmenty, ve kterých Media projekt pozoruje dlouhodobý nárůst čtenosti, patří časopisy o bydlení a bytové kultuře a také skupina časopisů o zahradě a hobby.
„Navzdory obecné skepsi vůči prodejům je tiskový trh i nadále velmi stabilní a obecně se dá čtenost tištěných médií považovat za vyšší, než bývala. V dlouhodobém horizontu roste u čtenářů například role zpravodajských týdeníků a čtenost se postupně zvyšuje také u programových časopisů nebo společenských titulů,“ komentuje aktuální výsledky Jan Tuček, ředitel výzkumné agentury STEM/MARK.
V oblasti vybavenosti populace čtecími zařízeními i nadále pokračuje růstový trend u všech kategorií – chytrých telefonů, čteček i tabletů. Přibývá také jedinců, kteří mají v budoucnu zájem si čtecí zařízení pořídit, a to zejména ve věkové kategorie 12 – 19 let.
Na prezentaci Media projektu byly představeny také výsledky speciálního průzkum na téma, jak lidé čtou denní tisk a časopisy během léta. „Tento průzkum jsme iniciovali zejména proto, že čtení v letních měsících podle mnohých klesá. Výsledky však potvrdily, že lidé v letních měsících čtou minimálně stejně nebo dokonce více, a například řada časopisů má v létě své prodejní vrcholy,“ vysvětluje Jozef Šabľa, ředitel Unie vydavatelů.