V průměru asi 3 % všech online reklam ve střední a východní Evropě se zobrazuje uživatelům na mobilních zařízeních, což je přibližně dvakrát více nežli na začátku roku 2012. Největší podíl mobilní reklamy byl naměřen v kampaních v Litvě (4,6 %), naopak nejmenší v Polsku (1,6 %). Česká republika je mírně pod průměrem a podíl mobilních impresí zde dosahuje 2,4 %. Data přináší studie gemiusAdMonitoring od společnosti Gemius.
Pravidelná studie gemiusAdMonitor zkoumá trendy v online reklamě v následujících státech střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Litva, Lotyšsko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko a Ukrajina. Průzkum přináší mimo jiné informace o nejpoužívanějších a nejklikanějších online reklamních formátech, odvětvích trhu, které zadávají nejvíce kampaní či míře prokliku jednotlivých bannerů.
Podíl mobilní reklamy se na všech analyzovaných trzích postupně zvyšuje. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2012 dosahoval podíl mobilních impresí v průměru 1,67 %, koncem loňského roku to byla již 3 %. Nejvýraznější nárůst byl zaznamenán na litevském trhu (o 3 procentní body). V České republice se podíl mobilní reklamy zvýšil v průběhu roku 2012 o více než 1 procentní bod.
Obr. 1. Podíl mobilních zobrazení online reklamy v jednotlivých státech střední a východní Evropy
Zdroj: gemiusAdMonitor, 2. pololetí 2012.
Tamas Acs, specialista společnosti Gemius v oblasti digitální reklamy zdůrazňuje, že výsledky studie potvrzují rostoucí zájem o mobilní reklamu. Mobilní zařízení se stále více využívají pro surfování na internetu, což je pro obchodníky výrazným signálem, že tento kanál marketingové komunikace bude nabírat na důležitosti. „Data ze studie ukazují, že v Litvě, Maďarsku a Srbsku je nejvyšší podíl mobilní reklamy v regionu CEE. Ačkoliv má tento sektor reklamy v našem regionu stále velký růstový potenciál, je třeba zdůraznit, že se o tuto oblast stále více zajímají zadavatelé reklamy, což pozitivně ovlivňuje její růst“, komentuje Tamas Acs.
Data pochází z nástrojů pro správu a monitorování reklamních kampaní gemiusDirectEffect a AdOcean.
– red –