Globální reklamní trh je na cestě ke stabilnímu oživení s růstem o 3,5 % v letošním roce, v roce 2014 o 5,1 % a v 2015 o 5,8 %. Vyplývá to z nejnovějších prognóz výdajů na reklamu mediální agentury ZenithOptimedia. Aktuální predikce předpokládá zvýšení růstu pro roky 2014 a 2015 o 0,1 a 0,2 procentního bodu oproti dubnovým odhadům a naopak snížení růstu v letošním roce o 0,4 procentního bodu.
V letech 2014 a 2015 bude hlavním motorem růstu internetová reklama. ZenithOptimedia předpovídá, že se investice do internetové reklamy v letech 2012 až 2015 zvýší v průměru o 15 % ročně a budou tvořit 66 % globálního růstu výdajů do reklamy. Tento růst táhnou digitální inovace, jako např. lepší měření umístění reklamy, větší lokalizace a integrace s mobilními zařízeními, dále pak on-line videa a sociální média, která porostou o 30 % ročně.
Mobilní internet poroste pětkrát rychleji než pevný internet
ZenithOptimedia předpovídá růst reklamních investic do mobilního internetu o 67 % v roce 2013 a v průměru o 51 % ročně v letech 2012 až 2015, který táhne rychlý nárůst používání smartphonů a tabletů. U investic do desktop internetové reklamy je pak očekáván roční růst o 10 %. Jako mobilní internetová reklama se počítá všechna reklama do smartphonů a tabletů, jak display, tak i reklama ve vyhledávačích.
Dle odhadů ZenithOptimedia činily v roce 2012 globální investice do mobilní reklamy 8,6 miliardy USD, což bylo 9,8 % všech reklamních investic do internetu a 1,8 % z celkových světových reklamních investic. Očekáváme, že do roku 2015 budou tyto investice ve výši 29,5 miliardy USD, což bude 21,9 % z výdajů na internetovou reklamu a 6,1 % všech investic do médií. Tento významný nárůst výdajů do mobilní reklamy je důsledkem současného stavu – rozdílem mezi používáním mobilních zařízení a výdajů do mobilní reklamy. V USA činil v roce 2012 podíl času uživatelů strávený na mobilních zařízeních 11,7 % (zdroj: eMarketer), zatímco investice do mobilní reklamy představovaly jen cca 2,5 % ze všech reklamních investic.
Růst v roce 2013 se očekává na úrovni roku 2012
ZenithOptimedia očekává, že v letošním roce porostou reklamní investice stejným tempem jako vloni, tj. o 3,5 %. Jde tedy o snížení oproti dubnové predikci, jehož příčinou jsou pokračující recese v eurozóně a obavy o bezpečnost v Jižní Koreji.
Ekonomické oživení, ve které ekonomové v eurozóně doufali ve druhé polovině roku 2013, pravděpodobně nastane až na začátku roku 2014. Proto nyní ZenithOptimedia předpokládá, že v roce 2013 investice do reklamy v eurozóně poklesnou o 3,9 % (dubnová predikce počítala s poklesem o 1,6 %). To stále představuje zlepšení oproti roku 2012, kdy pokles reklamních investic v tomto regionu činil 5,2 %. Za předpokladu, že se ekonomika eurozóny začne do konce roku 2013 oživovat, ZenithOptimedia očekává, že investice do reklamy se budou stabilizovat a v roce 2014 by mohl i v tomto regionu nastat růst, a to o 0,8 %, a v roce 2015 o 1,8 %.
Nedávné zvýšení napětí mezi Severní Koreou a jejími sousedy mělo samozřejmě největší vliv v Jižní Koreji, kde obavy z konfliktu vedly k poklesu důvěry spotřebitelů a zadavatelé byli mnohem opatrnější. ZenithOptimedia nyní předpokládá, že tato skutečnost a také zpomalení vývozu kvůli silné domácí měně povedou k poklesu reklamních investic v Jižní Koreji v roce 2013 o 6,5 %. V celkových číslech to představuje pokles o 1,3 miliardy USD a 0,2 procentního bodu z globální predikce pro letošní rok.
Největší přispěvatelé globálního reklamního růstu
USA mají stále značný náskok a se svým 33% podílem na celosvětových reklamních investicích v roce 2012 představují největší reklamní trh. Díky tomu jsou zároveň největším přispěvatelem z hlediska nových reklamních investic. V letech 2012 až 2015 ZenithOptimedia očekává, že Spojené státy budou přispívat 29 % nových reklamních investic (73 mld. USD). Po Spojených státech budou největšími přispěvateli mladé a dynamické trhy. Druhým největším tahounem reklamního růstu bude Čína (18 % nových reklamních investic v letech 2012–2015), dále Argentina (7 %), Indonésie (6 %) a Rusko (4 %). Těchto 5 trhů přispěje v letech 2012–2015 celkem 64 % nových globálních reklamních výdajů.
„Globální reklamní trh nadále vykazuje stabilní růst a je na cestě k oživení. Hnacím motorem růstu je internetová reklama a po několika letech očekávání stojí v čele mobilní reklama. Mobilní zařízení jsou nedílnou součástí života mnoha spotřebitelů po celém světě, ale stále představují velký nevyužitý potenciál pro zapojení zákazníků osobním, interaktivním a vysoce efektivním způsobem,“ říká Steve King, CEO, Worldwide, ZenithOptimedia.
-red-