Výzkum trhu

Google se v žebříčku globálních vlastníků médií posouvá na první pozici

Největším vlastníkem médií na světě je dnes Google, uvádí zpráva agentury ZenithOptimedia Třicítka největších světových vlastníků médií. Gigant vyhledávání a digitální reklamy postupuje z druhé pozice a nyní se pyšní příjmy z médií, které jsou o 39 % vyšší než příjmy jeho nejbližšího konkurenta, společnosti DirecTV.

Zpráva Třicítka největších světových vlastníků médií je unikátním žebříčkem největších světových mediálních společností podle příjmů z médií, jak je odhaduje agentura ZenithOptimedia. S vypracováváním zprávy se začalo v roce 2007 a naposledy ji agentura ZenithOptimedia zveřejnila v roce 2010. Nejnovější zpráva se týká finančního roku 2011.* ZenithOptimedia definuje příjmy z médií jako veškeré příjmy pocházející z podnikatelské činnosti, která podporuje reklamu, nikoli pouze příjmy z reklamy samotné.**

Google dominuje globální digitální reklamě

Čtyři vlastníci internetových médií v našem seznamu (Facebook, Google, Microsoft a Yahoo!) získali v roce 2011 v příjmech z internetové reklamy 49,2 mld. amerických dolarů, a to z celkové sumy 77 mld. amerických dolarů, jež byla na reklamu celosvětově vynaložena. Googlu samotnému připadlo 49 % z celosvětových výdajů na internetovou reklamu, zatímco Yahoo! (15. místo) si připsalo 6 % a Microsoft (26. místo) s Facebookem (27. místo) měly po 4 %. Twitter je s příjmy 140 mil. amerických dolarů za období, kterým se tato zpráva zabývá, mimo horní třicítku. Navzdory zjevně malým překážkám vstupu na internetový reklamní trh je tento trh značně polarizovaný a pouhé čtyři společnosti ovládají 64 % všech světových výdajů.

Hnací silou, která stojí za úspěchem Googlu, je jeho vyhledávací algoritmus, jenž se zdaleka největším úspěchem poskytuje výsledky vyhledávání, které spotřebitelé chtějí, a zároveň je zpeněžuje prostřednictvím reklamy ve vyhledávači. V prosinci 2012 měl Google podle údajů společnosti comScore 65% podíl na všech vyhledáváních po celém světě. Dominantní postavení Googlu na poli reklamy ve vyhledávačích je dokonce ještě úplnější: své výnosy z reklamy ve vyhledávání a digitální plošné (display) reklamy sice nevykazuje samostatně, ale odhadujeme, že představují 82 % všech prostředků vynaložených na reklamu ve vyhledávačích po celém světě.

Toto dominantní postavení v oblasti vyhledávání poskytlo Googlu peněžní tok k expanzi do všech aspektů digitální reklamy. Jeho investice do YouTube ho postavila do čela trhu s on-line videem, jednoho z nejrychleji rostoucích digitálních segmentů. I když jeho sociální síť Google+ má je 17 % počtu uživatelů Facebooku, stále se jedná o 190 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Mobilní reklama, kterou Google nabízí, mu umožňuje adaptovat se na posun v uživatelských návycích a přechod od stolních počítačů k mobilním zařízením. Žádná jiná společnost nebyla schopna účinně obstát ve všech segmentech trhu s digitální reklamou. ZenithOptimedia odhaduje, že Google poutá 15 % celosvětové plošné reklamy (včetně tradiční display reklamy, on-line videa a sociálních médií), jež doplňují jeho 82% podíl na reklamě ve vyhledávání.

Nedávno jmenovaná generální ředitelka Yahoo! vede společnost novým směrem, jelikož přitahuje mladší demografickou skupinu a tím pro řadu velkých globálních zadavatelů reklamy zvyšuje relevanci společnosti. Nedávná akvizice Tumblru bude mít na výši příjmů z reklamy pozitivní dopad – je tedy namístě Yahoo! bedlivě sledovat.

Přetrvávající síla producentů obsahu

Navzdory vzestupu digitálních médií je většina příjmů z médií generována tradičními médii a zábavními společnostmi, jež vytvářejí a distribuují obsah. Ze 30 největších globálních vlastníků médií tvoří 22 společnosti, jejichž hlavní činností je přilákat publikum silným obsahem, který pro generování příjmů z médií zůstává i nadále zásadní. Šest z 10 největších vlastníků médií je producenty obsahu, a to včetně News Corporation na třetím místě a Disneyho na místě čtvrtém. Těchto 22 společností generovalo v roce 2011 příjmy z médií o celkové výši 169 mld. amerických dolarů, neboli 61 % celkové částky generované největší třicítkou.

Pětice nováčků ve světové top třicítce

Od té doby, co agentura v roce 2010 zveřejnila svůj žebříček naposledy, postoupilo do horní třicítky pět společností: Facebook, Microsoft, Globo, ProSiebenSat.1 a Sanoma.

Postup Facebooku a Microsoftu je ukázkou růstu významného postavení reklamy na internetu – ta nyní představuje 20 % celosvětových reklamních výdajů. Facebook stál v čele explozivního růstu reklamy v sociálních médiích po celém světě – ta v současné době roste přibližně o 28 % za rok. Microsoft naproti tomu těžil z pomalejšího, avšak stále svižného růstu reklamy ve vyhledávání a tradiční display reklamy, jež ročně rostou přibližně o 13 %. S uvedením Windows 8 na trh se vlajkový operační systém Microsoftu poprvé stal reklamní platformou. Příštích pár let ukáže, jaký účinek, pokud vůbec nějaký, to bude mít na umístění Microsoftu v žebříčku.

Přítomnost společnosti Globo prokazuje rozmach ekonomik zemí BRICS (společné hospodářské uskupení Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Jižní Afriky). Globo je zdaleka největším brazilským vlastníkem médií – vlastní nejrozsáhlejší televizní síť, největší službu placené televize, noviny, časopisy, rozhlasové stanice a webové stránky. Brazílie je na dobré cestě předstihnout letos Velkou Británii, a stát se tak pátým největším trhem s reklamou – roste přibližně o 9 % za rok. Dominantní postavení Globa na tomto trhu jej letos v  žebříčku staví na 17. místo.

Jak Sanoma, tak ProSiebenSat.1 jsou evropské společnosti s mediálním majetkem v řadě zemí. Sanoma sídlí ve Finsku, ale má noviny, časopisy a podíly v televizi, rádiu a on-line médiích napříč Skandinávií, Belgií, Nizozemskem a východní Evropou, což jí zajistilo 30. místo. ProSiebenSat.1 je největším subjektem televizního vysílání v Německu, které také představuje jádro jeho podnikatelské činnosti. Vlastní však i televizní a rozhlasové stanice v Rakousku, Dánsku, Finsku, Maďarsku, Norsku, Rumunsku, Švédsku a Švýcarsku. Je to 28. největší vlastník médií v tomto žebříčku.

Top třicítce dominují Severní Amerika s Evropou

Globo je stále jen jedním z pouhých dvou mediálních vlastníků z rozvíjejících se trhů, kteří se na seznamu objevují. Druhým je mexická Televisa. Zbytku seznamu dominují společnosti se sídlem v Severní Americe a Evropě: v USA sídlí osm z horní desítky mediálních společností, zbylé dvě jsou z Evropy. Celkově má 16 ze společností na seznamu sídlo v USA a devět v Evropě; další tři jsou z Japonska. Ačkoli je Čína v současnosti třetím největším reklamním trhem, v žebříčku největší třicítky agentury ZenithOptimedia momentálně žádné společnosti z Číny nejsou – tamní vlastnictví médií vykazuje značnou roztříštěnost. Navzdory tomu Baidu, nejdůležitější čínský vyhledávač, tentokrát žádnou pozici neobsadil jen těsně a je pravděpodobným kandidátem pro zařazení do žebříčku napřesrok; čínská státní televizní společnost CCTV za ním nebude o mnoho zaostávat.

„Pozice Googlu coby světového vlastníka médií číslo jedna vypovídá nejenom o jeho síle na poli vyhledávání, ale i o jeho expanzi na další klíčové digitální platformy,“ říká Jonathan Barnard, vedoucí prognózování v agentuře ZenithOptimedia. „V žebříčku největší třicítky jsou nyní zastoupeni čtyři vlastníci digitálních médií a ZenithOptimedia očekává, že příští rok minimálně jeden přibude. Rovněž očekáváme, že se ke dvojici mediálních vlastníků z Latinské Ameriky v horní třicítce připojí další vlastníci médií z Číny a dalších rostoucích trhů. Mediální a zábavní společnosti, které produkují přitažlivý obsah, zůstávají navzdory rozmachu digitálních technologií i nadále jádrem mediálního podnikání a náleží jim většina příjmů z naší největší třicítky.“

Top 30 globálních majitelů médií

Pozn.: Příjmy z médií zahrnují pouze příjmy pocházející z činností, které podporují reklamu, a týkají se kalendářního roku 2011 nebo případně nejbližšího úplného finančního roku.

* Časové období, kterým se zpráva zabývá
Zpráva se vztahuje k finančnímu roku 2011, což je poslední rok, pro který má ZenithOptimedia k dispozici souvislé údaje o příjmech od všech veřejně kótovaných společností. Údaje o příjmech se rychle mění a žebříček vycházející z příjmů za rok 2012 se bude značně lišit – vyšší pozice v něm obsadí zejména digitální společnosti.

** Definice příjmů z médií Agentura ZenithOptimedia definuje příjmy z médií jako veškeré příjmy pocházející z podnikatelské činnosti, která podporuje reklamu – televizní vysílání, vydávání novin, internetové vyhledávání, sociální média atd. To zahrnuje nejen příjmy z reklamy, ale také částky získané tímto podnikáním, jako například příjmy z prodeje novin a časopisů nebo příjmy z předplatného placené televize. U veřejně kótovaných společností pocházejí údaje o příjmech z jejich výroční zprávy a účetní závěrky. U soukromě vlastněných společností v tomto seznamu (Advance, Asahi Shimbun, Cox a Yomiuri Shimbun) jsou údaje o příjmech odhady agentury ZenithOptimedia.

Některé společnosti v seznamu působí výhradně v oblasti médií. Jiné jsou firemní giganty, pro něž jsou příjmy z médií jen malou částí celkového obratu. Pro účely žebříčku počítá ZenithOptimedia pouze příjmy z médií. Tak si lze vytvořit jasnou představu o velikosti a vyjednávací síle největších mediálních vlastníků na světovém trhu.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!