V 10 největších řetězcích s rychloobrátkovým zbožím nakupuje naprostá většina českých domácností. Největší návštěvnosti dosáhl ke konci roku 2012 Kaufland následovaný prodejnami Tesco, Albert, Penny Market a COOP. Tato „TOP5“ je hlavním nákupním místem pro 70% českých domácností a disponuje celkem téměř 3800 prodejnami.
Největší počet zákazníků na českém trhu má řetězec Kaufland. Jako hlavní nákupní místo (tj. utratí tam nejvíc ze svých výdajů za potraviny a zboží denní potřeby) jej má 22% respondentů, což odpovídá 943 000 českých domácností (v ČR je celkem necelých 4,4 mil. domácností). Ještě víc nakupujících navštěvuje Kaufland i pro menší nákupy – celkem zde nakupují (aspoň 1x za měsíc) více než 2 miliony domácností.
Na druhém místě jsou prodejny Tesco (zahrnující jak větší hypermarketové formáty, tak supermarkety a convenience prodejny). Jako hlavní nákupní místo je využívá 658 tis. domácností (odpovídá 15% českých domácností) a celkem zde nakupuje téměř 1,4 mil. domácností.
Formáty společnosti Ahold (Albert hypermarket a Albert supermarket) zaujaly třetí místo. Nakupuje zde prakticky stejný počet domácností jako v Tescu (1,4 mil., resp. 32%). Domácností, které zde utratí nejvíce je ale méně – necelých 600 tis. (13%).
Na čtvrtém místě se umístil Penny Market a první pětku uzavírá systém COOP (zde jsou zahrnuty všechny prodejny a formáty provozované českými a moravskými spotřebními družstvy).
Těchto pět nejsilnějších subjektů preferuje jako hlavní nákupní místo téměř přesně 70% českých domácností, přičemž první tři nejsilnější mají podíl 50% domácností.
V rámci TOP10 následují další silné řetězce – rozdíly v jejich pozici už nejsou tak výrazné jako v první polovině žebříčku. Šestý je Lidl, který má třetí nejvyšší počet nakupujících, kteří jej navštěvují (téměř 1,5 mil.), ale méně těch, kteří jej mají jako hlavní nákupní místo (je to přes 260 tis. domácností). Potom následují s nepatrným odstupem supermarkety Billa a hypermarkety Globus (shodně s 250 tis. „věrných“ domácností). Na dalším místě jsou hypermarkety Interspar (přes 200 tis. domácností jej má jako hlavní nákupní místo a téměř 600 tis. tam pravidelně nakupuje). TOP10 uzavírají prodejny Hruška s také silnou základnou: více než 100 tis. věrných domácností a hustá síť vlastních i partnerských prodejen.
Je třeba zdůraznit, že uvedené pořadí nemusí odpovídat pořadí podle objemu tržeb – důvodů je několik (nákupy nepotravin, velikost koše a frekvence nákupů, podíl doplňkových nákupů). Žebříček však ukazuje pořadí podle oblíbenosti a věrnosti v rámci českých domácností.
Pravidelná studie Shopping Monitor INCOMA GfK, sběr dat podzim 2012, vzorek 1000 rozhovorů s osobami, které v domácnosti nejvíce nakupují potraviny a zboží denní potřeby. Získané údaje byly přepočítány na celkový počet českých domácností uváděný ČSÚ. Šetření je reprezentativní pro populaci České republiky.
Hlavní rozdíly proti žebříčku podle objemu tržeb: není zohledněná velikost průměrného nákupu v řetězci ani frekvence návštěv (nadprůměrně velké koše má např. Globus či Makro; vysokou frekvenci návštěv Albert supermarket). Nejsou zahrnuté tržby za nepotravinářské zboží (kde má velmi silnou pozici Globus a také Tesco, jak díky hypermarketům, tak díky obchodním domům). Konečně, za domácnost odpovídá „hospodyně“, takže nejsou zohledněné nákupy ostatních členů domácnosti.
Tesco – všechny formáty: hypermarket, hypermarket Extra, supermarket, Expres, obchodní dům, City, My * Albert – všechny formáty: hypermarket, supermarket * Hruška – vč. franšíz * COOP – obchodní a spotřební družstva skupiny COOP, např. řetězec COOP TUTY, COOP TIP, COOP DISKONT, COOP TERNO, apod.