Výzkum trhu

Cesta k nákupu stále častěji vede přes digitální prostředí

S dalším rozvojem internetu a především s nástupem nových, „chytrých“ mobilních zařízení – smart telefonů a tabletů – se v Česku začíná dramaticky měnit cesta zákazníka ke zboží. V souvislosti s tím dochází k zásadním posunům ve významu jednotlivých prodejních kanálů. Ukazují na to výsledky nové studie FutureBuy společnosti INCOMA GfK. Pokud chtějí prodejci i výrobci zůstat v budoucnu konkurenceschopní, musí tyto nové trendy v chování českých zákazníků včas identifikovat.

Přítomnost internetu je v České republice velmi výrazná. Úroveň penetrace internetu je srovnatelná například se Spojenými státy nebo Belgií. Podle studie FutureBuy má k internetu přístup už 74 % české populace, z toho 80 % vlastní mobilní telefon, 70 % stolní počítač, více než 60% notebook a více než 10 % tablet.

Tablety a chytré telefony jsou zatím především doménou mužů a mladších věkových kategorií (do 50 let). Při nákupu zboží používají tito zákazníci „chytrá“ mobilní zařízení už i přímo na prodejně, například ke srovnávání cen výrobků, pročítání recenzí a komunikování na sociálních sítích.

Změny v nákupním chování ovšem nelze podceňovat ani u starších věkových kategorií. Více než 40 % zákazníků z věkové kategorie 50 až 64 let tvrdí, že ve srovnání s minulým rokem více využívá internet při vyhledávání výrobků, srovnávání cen a také samotném nákupu výrobků. Prodejci se tak musí stále více soustředit na to, aby byl nákupu zboží po internetu uskutečnitelný pro každého zákazníka – nakupování musí být jednoduché, rychlé a snadno pochopitelné.

Mezi českými spotřebiteli je obecně velmi populární využívání internetu k porovnání cen nakupovaného výrobku, v posledních 6 měsících takto internet využilo 80 % uživatelů. Tato funkce je společně se čtením recenzí a hledáním dalších informací o výrobcích obzvlášť oblíbená u starších uživatelů internetu. U mladších věkových kategorií se k tomu přidává ještě využití stránek sociálních sítí k výměně informací o výrobcích. Za posledních půl roku tak 20 % internetové populace aktivně využilo v rámci svého rozhodovacího procesu sociální sítě jako je Facebook, různé blogy a diskusní fóra.

Zákazníci se uvědomují, že jejich postavení při rozhodování o nákupu je stále silnější. 80 % uživatelů internetu dnes věří, že se pro ně internet stal velmi užitečným nákupním zdrojem, který jim významně šetří čas i peníze. 2/3 uživatelů internetu cítí, že mají větší kontrolu než kdykoliv předtím nad výběrem nejlepších výrobků ke koupi, polovina se domnívá, že je nyní méně věrná jakémukoliv prodejci.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!