Zatímco v České republice volba nejúspěšnějších obchodních značek roku 2013 pořádaná mezinárodní organizací Superbrands teprve vrcholí, ve Velké Británii už znají její výsledky. Podruhé za sebou tam získala největší oblibu mezi spotřebiteli značka švýcarských luxusních hodinek Rolex.
Na druhém místě se umístila značka Apple, která si během jednoho roku polepšila o šestnáct příček, za což vděčí především komerčnímu úspěchu mobilních telefonů iPhone a tabletů iPad. Americká technologická značka s logem nakousnutého jablka tak za sebou nechala donedávna nejrespektovanější obchodní jména na ostrovech – Microsoft (3. místo), British Airways (4.) a Coca Colu (5.). Jméno národního leteckého přepravce je první z šesti britských značek v seznamu Superbrands Top 20, ty přitom ještě před rokem tvořily celou polovinu žebříčku. Například pro příznivce tradičních ostrovních automobilových značek musí být zklamáním, že jedinou automobilovou značkou, která se umístila mezi prvními dvaceti, je německé BMW na 11. místě.
Žebříček nejoblíbenějších obchodních značek Superbrands vznikl na základě průzkumu, mezi 2900 dospělými občany Velké Británie, kteří si volili své favority ze seznamu 500 nejvýznamnějších značek.
Jméno sociální sítě Facebook se podle jejich hlasování umístilo na 14. místě žebříčku, zatímco konkurenčnímu Twitteru patří až 86. místo. Z osmého až na třinácté místo se propadla britská mediální společnost BBC, nepochybně v důsledku odhalených skandálů jejího bývalého moderátora Jimmy Savileho. Jedinou značkou maloobchodního řetězce, která se umístila v Superbrands Top 20, je Marks & Spencer na 17. místě.
Výsledky hlasování českých spotřebitelů v anketě Superbrands o žebříčku nejúspěšnějších značek na domácím trhu budou zveřejněny v říjnu letošního roku.
Organizace Superbrands je považována za nejvýznamnější nezávislou autoritu v oblasti brandingu. Jejím cílem je rozvíjet tuto oblast a vyzdvihovat výjimečné značky. Marketéři v České republice měli poprvé možnost se s tímto programem setkat v letech 2005-2007. K oficiálnímu vyhlášení výsledků Superbrands v České republice dojde letos v říjnu, kdy bude také vydána prestižní ročenka obsahující profily jednotlivých značek, jejich historii, vývoj a největší úspěchy. Při této příležitosti bude uspořádán také slavnostní galavečer Czech Superbrands 2013.
– red –