Celosvětová poptávka po mobilních telefonech v roce 2012 významně vzrostla. V loňském roce se poprvé v předvánočním období prodalo více chytrých telefonů nežli standartních mobilů. Tento pozitivní trend lze přičíst tomu, že ceny chytrých telefonů jsou pro zákazníky stále zajímavější. U telefonů vyšších cenových kategorií zvyšují prodeje rovněž jejich nové špičkové funkce. Toto jsou poznatky o telekomunikačním trhu, které předkládá společnost GfK na Světovém mobilním kongresu 2013 v Barceloně.
V roce 2012 se celosvětová poptávka po chytrých telefonech zvýšila o 56 procent na 720 milionů přístrojů. Současně se trh standartních mobilních telefonů zmenšil o 14 procent na 886 milionů. V konečném součtu se však celkové tržby za mobilní telefony u maloobchodníků zvýšily ve srovnání s předchozím rokem o 7 procent.
Poptávka po chytrých telefonech prudce stoupá zejména v Číně. Ve „Velké Číně“ (Čína, Hongkong a Tchaj-wan) prodeje prudce stouply o 133 procent. To znamená, že dva ze tří přístrojů prodaných v tomto roce na čínském trhu byly právě chytré telefony. Čínský trh zaznamenává nejen největší nárůst, ale má i největší podíl chytrých telefonů na celkovém trhu mobilních telefonů. Naopak v Evropě tvoří chytré telefony asi jen 50 procent celkových tržeb za mobilní přístroje. Standartní mobilní telefony stále převažují v Latinské Americe, na Středním východě a v Africe.
Cenové portfolio je polarizované
Obecně vzato ceny chytrých telefonů nijak významně neklesají. Průměrná cena vycházející z nedotovaných prodejních cen zůstává u této kategorie přístrojů více méně stejná a činí zhruba 85 euro. Posuny pozorované na globální úrovni jsou důsledkem toho, že na čínském trhu je poptávka po cenové kategorii pod 100 eur vyšší než na jiných trzích. Význam Číny neustále roste. Současně zůstává vysoká i poptávka po dražších zařízeních, jejichž cena překračuje 400 euro a nadále tvoří 25 procent celkové poptávky, přičemž roste zhruba stejným tempem jako celkový trh. Naproti tomu klesá z hlediska prodejů význam přístrojů v ceně 200 až 400 euro. Ke konci roku představovaly pouze 20 procent z celkového počtu prodaných zařízení, což znamená pokles oproti prvnímu čtvrtletí téhož roku, kdy to bylo 34 procent.
Tvar: větší a štíhlejší
Pokud jde o vzhled a tvar chytrých telefonů, lze vysledovat jasný trend. Přístroje jsou stále větší a tenčí. Celosvětově podstatně vzrostl podíl zařízení s displejem o velikosti minimálně 3.8 palců. Na začátku roku 2012 měl v Evropě jen jeden ze čtyř prodaných telefonů displej této velikosti. Ve čtvrtém čtvrtletí měl větší displej každý druhý chytrý telefon. Během předvánočního období měl dokonce každý šestý mobilní telefon displej větší než 4,8 palců. Dnes je každý druhý chytrý telefon také tenčí. Větší velikost přístroje je do určité míry vykompenzována jeho malou tloušťkou nedosahující ani 10 mm, což znamená, že v kapse saka není takový telefon vůbec vidět.
Významné zvýšení poptávky po zařízení s LTE a NFC
Poptávka po LTE chytrých telefonech, jež podporují nové vysokorychlostní standardy, samozřejmě závisí na tom, zda existují v daných oblastech potřebné sítě. Díky tomu lze pozorovat velké rozdíly. Jak Jižní Korea, tak i Japonsko mají 65 procentní podíl těchto přístrojů a jsou tudíž daleko před ostatními. Po nich následuje Evropa se 16 procenty a Spojené státy, zatímco v ostatních regionech se podíl těchto přístrojů blíží nule. Naproti tomu je popularita chytrých telefonů s NFC – novým standardem pro bezdrátový přenos dat – zhruba stejná ve všech regionech. V Africe je standardem NFC vybaveno 30 procent všech chytrých telefonů, což je ve skutečnosti o něco vyšší podíl než v Evropě (26 procent).
Dokonalejší fotoaparát
V současné době mají všechny chytré telefony zabudovaný fotoaparát a ve většině případů má tato funkce mimořádně vysoký standard. Ze všech přístrojů prodaných na globálním trhu nabízí 55 procent přístrojů rozlišení 5 megapixelů nebo více. Další funkce, která je u chytrých telefonů stále běžnější, je pořizování videozáznamů s vysokou kvalitou rozlišení. Vývoj v této oblasti je mimořádně dynamický. V Evropě, která v tomto ohledu jako region vede, měly v prvním čtvrtletí roku 2012 tuto technologii čtyři přístroje z deseti, zatímco před rokem toto tvrzení platilo jen o 10 procentech telefonů.
Operační systém: tendence k větší rozmanitosti
Pokud jde o operační systémy, lze pozorovat různé trendy. Na jedné straně si vydobyl vedoucí pozici Android jako dominantní operační systém s otevřeným zdrojovým kódem. Dva ze tří chytrých telefonů, jež se ve světě prodají, mají právě tento operační systém. Na druhou stranu lze pozorovat rostoucí snahu o dosažení větší rozmanitosti. Vedle opětovného uvádění etablovaných systémů jako je Blackberry a Windows Phone, začínají být v tomto segmentu aktivní mnozí noví hráči. To znamená, že v budoucnu si budou moci uživatelé vybírat z vícera možností.
Výhled
GfK předpokládá, že v roce 2013 poroste celkový trh mobilních telefonů podobně jako v roce 2012 s tím, že prodeje chytrých telefonů budou i nadále ve větší míře kompenzovat další pokles prodeje tradičních mobilů. Prodej chytrých telefonů poroste stále více díky větší dostupnosti modelů v ceně pod 200 euro, a to především v Číně a na rozvíjejících se trzích. Přestože tyto ekonomiky i nadále potáhnou růst celosvětového trhu, budou to i vyspělé země, které budou zajištovat dvojciferný růst díky dalšímu rozšiřování chytrých telefonů.
Trh Smartphonů v Čechách
V roce 2012 se v České republice prodalo přibližně stejné množství telefonů jako v roce 2011, tedy přes 2,7 milionů kusů. Výrazně rostl především segment chytrých telefonů. Vezmeme-li v úvahu celý rok 2012, tak už téměř každý druhý prodaný telefon spadl právě do této kategorie. Průměrná nedotovaná cena chytrých telefonů klesala meziročně o téměř 9 procent. Pokud jde o otevřené operační systémy, tak vedoucí postavení zaujímá v České republice Android.
Metoda
GfK pomocí svého telekomunikačního panelu pravidelně sbírá data o mobilních telefonech, telefonních přístrojích pro pevné linky, tabletech, USB modemech mobilního internetu, příslušenství k mobilním telefonům, rádiových zařízeních a telefonních tarifech ve více nežli 90 zemích světa. Tato analýza vychází z informací o globálním vývoji trhu mobilních telefonů v roce 2012.