Výzkum trhu

Čokolády od Mikuláše budou lehčí

Monitoring ppm factum dlouhodobě mapuje v obchodních řetězcích výrobky jednotlivých dodavatelů v kategoriích tabulková čokoláda, čokoládové tyčinky a bonboniéry. Sleduje jejich dostupnost, hmotnost obsahu a cenu. V období leden 2006 až do listopadu 2012 byly monitorovány řetězce Albert Hypermarket, Albert Supermarket, Billa, Globus, Interspar, Kaufland, Lidl, Makro, Norma, Penny, Tesco Expres, Tesco Hypermarket a Tesco Supermarket a vybrané obchody tradičního trhu.

V letech 2006 až 2008 převládla v kategoriích čokolády, čokoládových tyčinek a bonboniér tendence k růstu objemu prodejů. Konkurenční prostředí vedlo výrobce ke snaze o rozšiřování sortimentu při udržení stálé gramáže oblíbených výrobků. Od roku 2009 je již trh ustálený s pachutí mírného krizového poklesu celkových prodejů. Obchodní řetězce, ale zejména výrobci se museli naučit s touto novou vlastností středoevropského trhu operativně pracovat. Větší cenová citlivost domácností přinutila výrobce sáhnout po balíčku marketingových a obchodních opatření, který nesměl počítat se zvýšením cen, ale zároveň musel zastavit propad ziskovosti výrobků pro výrobce i řetězec.

První, pro zákazníky velice příjemnou reakcí, byla inovace výrobků: atraktivnější balení, mnoho nových chuťových odrůd zaběhlých sortimentních řad i promoční balení s dárky nebo oblíbené „multipacky“. Druhou, méně příjemnou cestou je takzvaný „resizing“ neboli snižování velikosti, přesněji řečeno hmotnosti výrobků bez zásadní změny podstaty výrobku. Tabulkové čokolády, čokoládové tyčinky ani bonboniéry nezůstaly v tomto směru výjimkou. V dlouhodobém srovnání sledovaných sortimentních skupin došlo po roce 2009 k pomalému postupnému snížení gramáží některých produktů v každé z uvedených kategorií. Celková průměrná gramáž napříč sledovaným portfoliem pozvolna klesala a nyní je ve srovnání s předešlým obdobím o 7 % nižší.

Konkrétní změny se samozřejmě odlišují podle původní (základní) gramáže výrobků. Pokud si zákazník zakoupil v roce 2008 například průměrnou čokoládu, čokoládovou tyčinku nebo bonboniéru o hmotnosti 150 g, nyní pravděpodobně najde na regále za stejnou cenu tento výrobek v atraktivnějším obalu, ale pouze o hmotnosti 140 g. Přepočtená cena za 1 kg čokolády tak pozvolna stoupá. Průměrná spotřeba přitom v ČR zůstává přibližně na úrovni 6 kg na osobu ročně.

Sledované výrobky v jednotlivých kategoriích
Celkem sleduje ppm factum v těchto třech kategoriích cca. 150 konkrétních výrobků různých výrobců. V následujícím přehledu uvádíme ilustrativní příklady.

Čokoládové tyčinky např. Snickers, Orion Margot, 3-BIT, Bounty, Kinder Choco Maxi Milk,
Tabulkové čokolády např. Orion Mléčná Čokoláda, Milka Mléčná, Kinder Mléčná Čokoláda 8ks, Ritter White Hazelnuts
Bonboniéry např. Orion Rumové pralinky, Ferrero Raffaello, Lindt Londor Assorti, Milka Singles, Toffifee, Tatiana

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!