Za jídlo a nealkoholické nápoje utratí české a slovenské domácnosti zhruba jednu pětinu svých výdajů. Hypermarkety si stále drží prvenství a jsou pro domácnosti nejdůležitějším nákupním kanálem, co se týká potravin a drogistických výrobků. V hypermarketech české domácnosti utrácejí 36 procent svých výdajů, oproti 29 procentům výdajů u slovenských domácností. Co se týká stupnice důležitosti prodejních míst, v Čechách v podílu výdajů za hypermarkety následují supermarkety a diskonty, které mají stejný podíl na výdajích (17 procent). Malé prodejny jsou v Čechách méně oblíbené. Situace důležitosti prodejních kanálů na slovenském trhu je trochu odlišná. V těsném závěsu za hypermarkety následují supermarkety. Malé prodejny obsadily třetí příčku.
Ve snaze ušetřit a uskutečnit nákup za hranicemi našeho státu podstoupilo cestu do zahraničí alespoň jednou pouze osm procent českých domácností. Oproti tomu na Slovensku neváhalo překročit hranice a díky lepším cenám nakoupit levněji 20 procent domácností.
Nejčastěji nakupované a oblíbené potraviny
Největší část nákupního koše (cca 50 procent) tvoří v České republice i na Slovensku čerstvé a chlazené zboží. Na druhém místě se umístily nápoje (shodně 16 procent v obou zemích). Při podrobnějším pohledu na nákup čerstvých potravin vidíme, že nejvýraznější část z nich tvoří mléčné a masné výrobky (u Čechů 31 procent pro obě kategorie). Situace u našich slovenských sousedů je obdobná, na prvním místě v čerstvých potravinách dominují mléčné výrobky (34 procent), druhé místo náleží mastným výrobkům (30 procent). Třetí největší kategorií čerstvých potravin vyskytující se v nákupních košících českých i slovenských domácností jsou pekařské výrobky.
Nákupy pečiva v Čechách
Třetinu z celkových výdajů na pekárenské výrobky tvoří běžné pečivo, 27 procent chléb. Největší podíl z hlediska objemu vydaných peněz mají nákupy jemného a ostatního pečiva (sladkého i slaného). Největší část výdajů za pečivo utratí domácnosti v hypermarketech. Specializované a malé obchody pak společně představují 38 procentní podíl na výdajích, následovány supermarkety a diskonty. Důvodem nákupu v menších prodejnách či specializovaných obchodech je spíše úspora času, nikoliv peněz. Zákazníci v tomto případě, ve vidině rychlého nákupu, na výrazně vyšší cenu pečiva v malých prodejnách, zřetelně nehledí. Nejčastěji nakupujeme běžné pečivo (rohlíky/housky), a to téměř denně. Chleba nakupujeme s nižší frekvencí, nejčastěji jednou za 2 až 3 dny. Tento rozdíl je evidentně způsoben odlišnou trvanlivostí zmíněných druhů pečiva. Ostatní pečivo, jako koláče a buchty, je nakupováno výrazně méně často. I když je chléb nakupován méně často než běžné pečivo, jeho důležitost v jídelníčku je výrazně vyšší. Tento názor sdílejí v populaci převážně hospodyňky. Nicméně, běžné pečivo je v jídelníčku důležité pro téměř 60 procent populace (častěji však pro muže v 69 procentech).
Dopékané pečivo – problém nebo standard?
Nejčastěji nakupovaným pečivem stále zůstává nebalené, tedy čerstvé pečivo, a to téměř v 85 procentech. 60 procent populace (častěji však hospodyňky) deklaruje, že si všímají informace o dopékání pečiva přímo v prodejně. Za motivující k nákupu tuto informaci označilo 30 procent populace, častěji opět hospodyně. Vysloveně dopékané pečivo převážně nakupuje 12 procent obyvatelstva. Pouhá tři procenta domácností preferují pečivo balené.
Frekvence pečení
42 procent obyvatel uvádí, že v jejich domácnosti se peče alespoň jednou týdně. Jedná se především o buchty, štrůdly, koláče, bábovky a jiné. Třetina z nich peče i chléb, a to alespoň jednou za měsíc. Vůně čerstvého chleba, provoněná domácnost a především okamžitá čerstvost přímo ke snídani jsou hlavními motivátory pečení doma.
O výzkumu
Výzkum byl proveden metodou CAWI-Jet (syndikovaná studie na on-line panelu GfK Czech). CAWI poskytuje rychlé odpovědi reprezentativního vzorku specifické cílové skupiny. Výzkum byl realizován v září 2012, na reprezentativním vzorku 300 respondentů ve věku od 15 do 65 let a vzorku 200 hospodyněk (minipanel „Hospodyně“) rozložených reprezentativně v České republice.