To, co se před pár lety zdálo jako nemyslitelné, se v dnešní moderní době, kterou zcela pohltil internet, stává samozřejmostí. Kdyby Vám před deseti lety někdo oznámil, že si pečivo či kávu můžete zakoupit přes médium zvané internet, který v té době byl na počátku své éry, jen byste nevěřícně kroutili hlavami. V dnešní modernizované době, která skýtá nepřeberné množství technických vymožeností, lze nákupy provádět nejen u svého laptopu či počítače, ale pouhým dotykem na svém „chytrém telefonu“ se lze virtuálně přenést do požadovaného supermarketu, a nakoupit si čerstvé potraviny dle Vašeho výběru. Opravdu je to tak jednoduché?
Z aktuálního výzkumu GfK Czech vyplývá, že nejčastějším místem nákupu potravin stále zůstává supermarket a hypermarket. Následují malé lokální potraviny, a postupně si své místo na trhu získávají i farmářské trhy, které se stále více stávají oblíbeným místem k nákupu. A to nejen pro svoji kvalitu, ale i pro zboží, které není v jiných obchodech dostupné.
Tento typ obchodů k nákupům potravin využívají především lidé do 50 let. „Farmářské trhy se stávají významným místem nákupu potravin především ve městech nad 20 000 obyvatel a více. Tento kanál je volen významně častěji lidmi s vyšším příjmem domácnosti (nad 50 000Kč). Tato fakta nasvědčují, že farmářské trhy jsou trendovou a moderní záležitostí,“ říká Monika Bodorová, PhD – Consumer Goods Sector Leader ze společnosti GfK Czech.
Nákup potravin online
„Zatímco nákupy na internetu, v převážné míře oblečení a kosmetika, se stále více stávají součástí našich životů, potraviny přes internet nakupujeme jen marginálně. V současné době si alespoň někdy nakoupí potraviny přes internet 5 procent lidí. Internet, jako kanál nákupu potravin, je volen převážně vysokoškolsky vzdělanými lidmi, kteří mají vyšší příjem domácnosti (nad 50 000 Kč). Nejčastějšími bariérami k nákupu potravin online je snaha mít nad nakoupeným zbožím co možná největší kontrolu. Obavy z nedoručení objednaného zboží či špatná dodávka mohou potencionální klientelu odradit. Funkčními bariérami se též stávají dodací lhůty a poplatky za dodání. Dvou a více hodinové čekání na čerstvé potraviny by mohlo být pro některé zákazníky odrazující, a cena za dodání jen menšího nákupu není zrovna nízká,“ vysvětluje Monika Bodorová.
Nová cesta k potencionálním zákazníkům?
Pro společnosti provozující služby nákupů přes internet je primárně dobrou zprávou, že 12 procent zákazníků, kteří v současnosti nenakupují potraviny online, nemá definovánu žádnou bariéru, a další čtyři procenta z nich o této možnosti ani neví. Tito lidé čekají na správnou motivaci nebo edukaci o těchto možnostech. Naopak lidé, kteří potraviny přes internet nakupují, vidí výhody jednoznačně v pohodlí, které skýtá především komfort bez zbytečných front u pokladen, a rychlosti, jaké se osobní návštěva nákupního místa nemůže rovnat. Výhodnější cena a možnost objednání málo dostupného zboží je dalším přínosným faktorem pro objednání online. Zákazníci, kteří přes internet již nakupovali, jsou primárně se službami spokojeni.
A jak jsou Češi spokojeni s nákupy v tradičních řetězcích?
Největší část výdajů za rychloobrátkové zboží utrácejí Češi v prodejnách typů supermarkety, hypermarkety a diskonty. V České republice je ve srovnání se Slovenskem rozšířenější nakupování v hypermarketech – 36 procent českých domácností tam utratí největší část výdajů za potraviny a drogerii, zatímco na Slovensku má hypermarket jako hlavní nákupní místo 29 procent domácností. Na oblibě stále více získávají diskonty (17% mezi českými a 14% mezi slovenskými zákazníky).
O výzkumu
Výzkum byl proveden metodou CAWI-Jet GfK Czech. CAWI-Jet je součástí GfK On-line klubu a poskytuje rychlé odpovědi reprezentativního vzorku specifické cílové skupiny. Výzkum byl realizován v září 2012 na reprezentativním vzorku 500 respondentů ve věku od 15 do 65 let.