Výzkum trhu

Smartphony posilňují globální trh

Globální poptávka po smartphonech (chytré telefony) neustále roste bez ohledu na přetrvávající nelehkou ekonomickou situaci. Podle GfK se prodalo přes 650 milionů smartphonů, což představuje meziroční nárůst okolo 50 procent. Tento růst znevýhodňuje zejména klasické mobilní telefony, které nejsou tak univerzální jako smartphony. Vyplývá to ze zjištění GfK o telekomunikačním trhu sestaveném pro účely veletrhu IFA 2012 v Berlíně.

Především ve vyspělých západních státech dává stále větší počet zákazníků přednost smartphonům před obyčejnými mobily s vlastním operačním systémem. V řadě západoevropských zemí se již prodává podstatně více smartphonů než obyčejných mobilů, což pro výrobce znamená absolutní nutnost rozšířit sortiment zajímavých a atraktivních chytrých telefonů. Na druhou stranu – pokud se výrobci rozhodnou zůstat na zmenšujícím se trhu obyčejných mobilů, kde jsou nižší i ziskové marže, dostanou se dříve či později do slepé uličky. Kromě toho platí, že pokud si spotřebitelé vybírají mezi dražšími modely, sáhnou již po chytrém telefonu. To znamená, že chytré telefony za cenu vyšší než 150 € tvoří nejméně 80 procent celosvětových prodejů mobilních telefonů.

Naopak v zemích s rozvíjející se ekonomikou a v rozvojových zemích se dnes stále ještě prodává více standardních mobilních telefonů. Podíl tržeb chytrých telefonů však roste podstatně rychleji, neboť na jedné straně se zvyšuje kupní síla v těchto zemích, a na straně druhé zde vzniká početně rostoucí střední třída. Například v Latinské Americe představoval během prvního půl roku každý pátý zakoupený mobil právě chytrý telefon, zatímco v předešlém roce to byl pouze každý sedmý telefon. V Asii za stejné období poskočil podíl chytrých telefonů o 22 procent na současných 41 procent. Také v severní, jižní a východní Africe nyní prudce roste poptávka po telefonech „co dokáží vše“, a téměř každý sedmý prodaný mobil v tomto regionu je chytrý telefon.

Evropa: mírný pokles na trhu mobilních telefonů

V první polovině roku 2012 trh mobilních telefonů v západní i východní Evropě v meziročním srovnání poklesl o 3 procenta. Zdá se, že v reakci na přetrvávající ekonomickou a finanční krizi nakupují spotřebitelé méně spotřební elektroniky a spotřebičů, kam patří i mobilní telefony. Přestože je poptávka po chytrých telefonech i nadále vysoká, nedokáže plně vykompenzovat pokles prodejů obyčejných mobilů. Speciální zaváděcí cenové segmenty slibují pro smartphony další růst, pokud výrobci a obchodníci úspěšně přesvědčí spotřebitele, kteří si dříve kupovali obyčejné mobily, o výhodách chytrých telefonů. K těm patří například využívání mobilního internetu a možnost stahování aplikací.

Pro výrobce je nejdůležitějším strategickým rozhodnutím volba operačního systému. Jakmile si uživatelé zvyknou na zavedený systém, nechce se jim jej měnit a spíše mají tendenci se při nákupu nového telefonu rozhodovat pro stejný systém.

Uživatele, kteří již chytrý telefon mají, lze při nákupu nového telefonu snadněji přesvědčit, zejména pokud došlo k zásadnímu upgradu technologie. Vylepšení může například znamenat rychlejší procesor a větší displej s vyšším rozlišením, nebo může jít o chytrý telefon navržený podle nových LTE standardů mobilního telefonování, díky kterým uživatelé získávají snazší a rychlejší přístup na internet. LTE technologie se nyní zavádí v celé Evropě a spolu s ní na evropské trhy přicházejí první LTE smartphony. Během prvního půl roku 2012 činily celkové prodeje 1,9 milionu kusů, přičemž v Asii bylo těchto zařízení prodáno za stejnou dobu desetkrát více než v Evropě.

Německo: mírný pokles

V první polovině roku 2012 nakoupili Němci o 2,6 procenta méně mobilních telefonů nežli za stejné období loňského roku. Tento pokles je velmi mírný ve srovnání s ostatními zeměmi: Velká Británie -11,4%, Španělsko -8%, nebo Itálie -6,6%. V evropském srovnání byla v Německu spotřebitelská nálada v daném časovém horizontu dobrá, neboť spotřebitelé i nadále pokračovali ve větších nákupech.

Stejně jako ve zbytku Evropy, i zde existují u chytrých telefonů příležitosti k růstu, obzvláště u nižších cenových kategorií. Tento vývoj ovšem bude i nadále probíhat na úkor obyčejných mobilů, které se za cenu nad 150 € prakticky vůbec neprodávají. Navíc se v Německu zlevnilo mobilní surfování po internetu a začalo tak být zajímavé pro větší počet spotřebitelů. Ve Francii lze pozorovat podobný vývoj.

Prodej LTE chytrých telefonů v Německu je stále ještě v plenkách. Provozovatelé sítí zveřejnili svůj záměr posílit marketing LTE smartphonů, který by měl v budoucnu podpořit prodeje prémiových přístrojů, a zajistit tak celému segmentu pozitivní impuls.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!