Podle studie FASHION 2012 společnosti INCOMA GfK téměř 80 % českých zákazníků v souvislosti s krizí nakupuje jinak než dříve. Jejich počet v porovnání s rokem 2009 vzrostl o 14%. Nákupní chování změnily hlavně ženy, rodiny s dětmi a starší osoby. Změna nákupního chování je nejčastěji projevuje vyhledáváním slev a nejrůznějších akcí. Frekvence nákupu i průměrná roční útrata všech sledovaných sortimentních kategorií se v porovnání s rokem 2009 snížila. Nejvíce se snížila průměrná útrata u formálního oblečení a sportovního oblečení, nejméně u obuvi.
Jednotlivé sortimentní skupiny mají odlišná kritéria výběru. Nízké ceny jsou nejdůležitějším faktorem při nákupu každodenního a dětského oblečení. Osvědčené střihy hrají největší roli při nákupu spodního prádla a formálního oblečení. Kvalita zboží je nejvýznamnějším faktorem pro nákup sportovních oděvů a pro nákup obuvi. Většina zákazníků (téměř 80%) se o značky zajímá a sleduje je, výhradně značkové zboží však nakupuje pouze 17% dotázaných. 65% nakupuje jak značkové, tak neznačkové zboží. Převážně neznačkové zboží nakupuje 18% zákazníků. Mezi těmi, kdo preferují značky, jsou podle očekávání mladší lidé, lépe situovaní, častěji muži než ženy. Značka je pro tyto zákazníky především zárukou kvality.
Nejvyšší počet zákazníků, tj. osob, které v nich v posledním roce nakupovali, mají řetězce Baťa, Deichman, Tesco a C&A. To, že mezi čtyřmi nejvyužívanějšími řetězci jsou dva prodejci obuvi lze přičíst faktu, že roztříštěnost trhu s obuví je nižší než u odívání. Ze širokosortimentních řetězců vede C&A, Takko, New Yorker a H&M. Mezi sportovními řetězci je nejznámější a nejvyužívanější Adidas a Sportisimo. Tesco úspěšně konkuruje širokosortimentním řetězcům. Je mezi nejnavštěvovanějšími řetězci pro nákup odívání a obuvi.
V porovnání s rokem 2009 posílily především sportovní řetězce. Nejvíce ztratily hypermarketové řetězce, s výjimkou Tesca, které si drží stejnou pozici jako v roce 2009. Ze širokosortimentních řetězců získaly nejvíce diskontní Kik a Takko. Nákupní centra preferuje při nákupu oděvů a obuvi 59% zákazníků. V porovnání s rokem 2009 vzrostla obliba nákupních center o 5%. Mezi jejich zákazníky vedou mladší lidé z velkých měst.
Nákupy oděvů a obuvi v tržnicích, stáncích a prodejnách provozovanými asijskými obchodníky jsou již tradičním fenoménem českého trhu. V asijských prodejnách či tržnicích nakupuje alespoň někdy 71 % zákazníků, většina z nich ale jen příležitostně, s nízkou frekvencí. Tento prodejní kanál je poměrně stabilní, v porovnání s rokem 2009 se počet nakupujících nijak významně nesnížil. Asijské prodejny a tržnice jsou oblíbené zejména u starších lidí, s nižším vzděláním, z malých obcí (kde často představují jediný distribuční kanál odívání).