Finančním bonusem svého talentovaného zaměstnance nijak neohromíte. Dnes jsou pracovníci náročnější. Nabídněte jim kariéru, vzdělání, ale hlavně s nimi mluvte tváří v tvář. Fungující interní komunikaci ve firmě potřebujete stejně jako kolující krev ve vašem těle. Je to základ.
Profesionální řízení interní komunikace se v České republice nestihlo ani ohřát, zatímco v západních zemích už jede na plné obrátky. Například softwarový vývojář SAS, oceněn jako nejlukrativnější zaměstnavatel za rok 2010, nabízí stravování zdarma, provozuje sportovní komplexy pro zaměstnance, nebo zajišťuje hlídání dětí. PR agentura Rh+ marketing připravila nejdůležitější body, na které je třeba v rámci interní komunikace myslet.
Trendy a zásady?
Dobře definovaná kariérní dráha, osobní rozvoj
Zajistěte, aby zaměstnanci dobře znali své příležitosti. Možnost kariérního růstu je pro ně hnacím motorem. Všechny generační skupiny pracující v marketingovém a reklamním oboru tvrdí, že vzdělávání a vytváření kariéry je to nejdůležitější, co jim může firma nabídnout. 63 % zaměstnanců (Advertising Age and 24 Seven: The State of Marketing Job Satisfaction, 2011(1)) tvrdí, že možnost profesionálního rozvoje má pozitivní dopad na jejich spokojenost.
Silná firemní kultura
Vytvářejte příběhy a historii firmy. Zamyslete se, zda jsou vaši zaměstnanci hrdí na to, kde pracují. Vytvořte takové prostředí, aby jim stálo za to ráno vstát z postele.
Rovnováha mezi pracovním a osobním životem
Vaši zaměstnanci nejsou stroje a pouze finanční ohodnocení, tzv. držhubné, na ně neplatí. Tedy ne dlouhodobě. V létě mnohem více ocení volný víkend strávený s přáteli.
Neformální komunikace
Je pro fungování firmy extrémně důležitá. Získáte při ní nové podněty, ale hlavně nabídnete zaměstnancům interakci. Andrew Graff, CEO společnosti Allen & Gerritsen, nabízí svým zaměstnancům jednou za měsíc společný oběd, kde se podává lehce alkoholické Martini. Zaměstnanci se při této příležitosti mohou ptát na cokoliv, co je zajímá. Firma Allen & Gerritsen byla oceněna portálem Advertising Age jako nejlepší zaměstnavatel v marketingové branži pro rok 2011(2).
Zapojení zaměstnanců do firemních aktivit
Zapojte aktivně zaměstnance. Supermarketový řetězec Wegmans Food Markets se stará o blaho svých pracovníků. 11 tisíc zaměstnanců v rámci podpory zdravého životního stylu jedlo po dobu osmi týdnů ovoce a zeleninu zdarma. K tomu se zavázali ujít po tuto dobu alespoň 10 tisíc kroků denně (3).
Mezigenerační pracoviště
Propojení pracovníků různých generací vytváří pevné zázemí. Zaměstnanci si navzájem předávají zkušenosti a posilují týmovou práci. Chcete se dozvědět více o výhodách mezigeneračního pracoviště? Čtěte seriál o interní komunikaci v dalším čísle.
Segmentace, nemíchejme hrušky s jablky
Před aplikováním interní komunikace si musíme důkladně promyslet, ke komu hovoříme. Stejně jako vytváříme cílové skupiny zákazníků a přizpůsobujeme jim konkrétní sdělení, stejně to platí i uvnitř firmy.
Liniová segmentace
Jiný způsob komunikace a motivace vyžadují operátoři, administrativní pracovníci a management firmy. Opřít se můžete o teorii motivace X (tzv. teorie cukru a biče) a Y podle Douglese McGregora už z roku 1960, doplněnou teorií Z Williama Ouchiho.
Generační skupiny
Hlavní rozdíly v generacích X, Y a Baby Boomer jsou převážně kvůli rozdílné výchově a také využívání rozdílných technologií potřebných k práci.
Ideální způsob, jak zjistit, co na které zaměstnance funguje, je se jich jednoduše zeptat. Vzorem mohou být Japonci, kteří po práci chodí společně na drink. Budujte ve firmě přátelskou atmosféru a prostředí, do kterého se budou zaměstnanci každý den těšit.
Zdroje:
(1) http://adage.com/article/agency-news/madison-avenue-s-talent-issues-money/228294/
(2) http://adage.com/article/best-places-to-work/places-work-media-marketing-allen-gerritsen/229313/
(3) http://money.cnn.com/magazines/fortune/bestcompanies/2011/snapshots/3.html
Autor: Mgr. Radka Hošková, zakladatelka PR a reklamní agentury Rh+ marketing ( www.rhplusmarketing.cz)