Aktuální analýza prosincových dat o spotřebě českých domácností GfK ConsumerTracking vykazuje další propad. Příznivý není ani výhled na rok 2012. Značné změny jsou patrné i ve výběru nákupních míst, koncem roku ztrácely už i moderní prodejní formáty.
Celkově hodnota nákupů českých domácností v roce 2011 oproti roku 2010 mírně poklesla, cca o 1,4 procentního bodu. Tento výsledek znamená cca zdvojnásobení prvního celoročního propadu, který GfK ConsumerTracking zaznamenal v hodnotě nákupů domácností v r. 2010 (měřeno vůči r. 2009). Další pokles se podle vývoje posledních měsíců dá očekávat i v roce 2012, a to přesto, že se cena potravin a dalšího rychloobrátkového zboží zvýšila a zvyšuje.
Během roku 2011 české domácnosti „utáhly“ kohoutky výdajů v rychloobrátkovém zboží. Navzdory krátkodobému oživení hned v lednu, kdy jejich výdaje za monitorované kategorie vzrostly o 2 %, v dalších měsících index hodnoty měsíčních nákupů častěji nabýval negativních hodnot. Ještě v říjnu však byla naděje, že úroveň výdajů v porovnání s rokem 2010 zůstane více méně shodná.
Listopadové údaje všem vyrazily dech – hodnota nákupů českých domácností v panelem monitorovaných rychloobrátkových kategoriích poklesla o více než 5 %. Stalo se tak ve chvíli, kdy kvůli očekávané změně DPH především obchodní řetězce pomalu začaly zvyšovat standardní ceny zboží. Navzdory růstu cen poprvé v roce poklesla hodnota nákupů domácností i v moderním obchodě a to hned o více než 1,5 %. Nicméně stále všichni věřili v kouzlo Vánoc – v obnovení pozitivního trendu v meziročním srovnání výdajů.
Předpoklad, že domácnosti přeci jen v prosinci popustí uzdu svým výdajům v FMCG se však nepotvrdil. První data z panelu domácností ukazují na meziroční propad výdajů na celém trhu o 3,5 %.
Velké změny se také udály ve výběru nákupních míst – domácnosti nejprve soustředily své nákupy do moderních prodejních formátů (řetězcové hypermarkety, diskonty, supermarkety). Zde jejich výdaje zprvu meziročně rostly, a to bez ohledu na vyšší podíl nákupů v tzv. promočních akcích všeho druhu. Tradiční obchod a ostatní nákupní místa svůj podíl výrazně ztrácely, zaznamenaly pokles i o více než 10 %.
I v moderních prodejních formátech však prosincové výdaje za nákupy domácností poklesly o 1,4 %. Tradiční obchod utrpěl více – zde je propad osmiprocentní.
Přesto se dá předpokládat, že z hlediska objemu nákupy domácností alespoň v některých kategoriích vzrostly, vzhledem k neustále se zvyšujícímu podílu nákupů v promočních akcích.
Všechny uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou panelu domácností GfK ConsumerTracking za období let 2009, 2010 až listopad 2011. ConsumerTracking je kontinuální panelový výzkum, založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku 2000 českých domácností.
– red –