Uvádíme druhou část studie Ericsson ConsumerLab (oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů), které určilo nejžhavější spotřebitelské trendy pro rok 2012 a další léta. Dalším zjištěním bylo, že cloud umožňuje snadno používat různé přístroje, chytré telefony si pořizují především ženy, všichno se připojuje k internetu a že v nejisté době chtějí mít spotřebitelé věci pod kontrolou.
6. Cloud umožňuje snadno používat různé přístroje
Nabídka cloudových služeb od telekomunikačních operátorů a poskytovatelů informačních a telekomunikačních technologií i nadále poroste. Spotřebitelé však spíše mluví o „online službách“ nebo podobných konceptech, než o samotném „cloudu“. Cloud vnímají jako místo ke sdílení nejrůznějších druhů informací a médií. Vyšlo najevo, že spotřebitelé vlastní celou řadu přístrojů, které používají nebo vytvářejí média – v současném světě sdílení informací platí, že možnost snadno připojit tato zařízení k internetu vytvoří nový standard snadnosti použití. Všimli jsme si, že z tohoto důvodu by 49 % vlastníků digitálních fotoaparátů v USA chtělo mít fotoaparát připojený k internetu, aby mohlo přímo nahrávat fotografie na internet. Je to mnohem jednodušší, než ztrácet čas použitím paměťových karet a adaptérů. Poté, co vyšší přenosová rychlost odstraní slabiny připojení k síti, cloud dále zlepší snadnost použití jednoduše tím, že zodpoví otázku spotřebitelů: „Jak bez potíží nahraji mou fotografii do služby Flickr?“
Z podobných důvodů by chtělo 36 % dotázaných připojit k internetu svůj iPod nebo MP3 přehrávač, aby mohli stahovat hudbu, a 30 % dotázaných by chtělo internetové připojení pro své přenosné herní zařízení, aby získali přístup do online obchodu s počítačovými hrami.
7. Chytré telefony si pořizují především ženy
Všem je nám známo, že dramaticky roste počet chytrých telefonů; můžete však být v klidu – neznamená to, že se z nás všech stávají technologičtí fanatici – pouze z mužů. Průzkum, který jsme v roce 2011 provedli mezi uživateli chytrých telefonů v USA a Spojeném království, zjistil, že méně rozšířené služby, jako např. volání přes internet nebo video hovory, více využívají muži než ženy, a že muži také častěji stahují nové aplikace.
Na druhou stranu platí, že mnohem více žen využívá více rozšířené služby, například hlasové volání, krátké textové zprávy a Facebook. Sedmdesát jedna procent uživatelek chytrých telefonů se připojuje k sociálním sítím ze svého telefonu, ve srovnání s pouhými 64 % mužů, a 59 % žen takto aktualizuje svůj statut, ve srovnání s pouhými 51 % mužů. Minimálně stejný počet žen jako mužů také používá ve svém chytrém telefonu MMS zprávy a e-mail a prohlíží si z něj internet.
Jelikož chytrý telefon integruje všechny komunikační kanály do jednoho zařízení, tyto telefony si v masovějším měřítku pořizují především ženy.
8. Snadnější nakupování
Když jsme nedávno oslovili uživatele chytrých telefonů v Berlíně, New Yorku, Paříži a Šanghaji, 67 % z nich uvedlo, že by chtěli pomocí svých telefonů provádět menší platby. Šedesát šest procent dotázaných projevilo zájem o mobilní bankovnictví. Na platby by se však nemělo pohlížet izolovaně. Při setkání s uživateli chytrých telefonů, kdy jsme s nimi hovořili o jejich nákupním chování, nám jasně sdělili, že nejlepší přístup není zaměřit se výhradně na jejich peněženky. Mobilní platby musí být zasazeny do kontextu každodenních nákupních zvyklostí. Patří sem vše od získání relevantních informací o produktu (alergie, původ zboží a podobně, nestačí pouze zjistit cenu) až po rady v podobě receptů nebo péče o rostliny. Jako příklad, do jaké míry by služby měly být integrované, uvádíme, že 69 % dotázaných by chtělo navigaci uvnitř budovy, protože ve velkých nákupních centrech se dá velmi snadno ztratit.
9. Všechno se připojuje k internetu
Kromě toho, že v globálním měřítku pokračuje urbanizace, se ze spotřebitelů stávají městští nomádi: řada činností, které se dříve prováděly doma, se nyní přenesla na ulici – minimálně ty z nich, které vyžadují připojení k internetu.
Objem dat využívaný vlastníky chytrých telefonů prudce roste, rovněž díky dostupnosti mobilního vysokorychlostního připojení, kde počet těchto připojení meziročně vzrostl o 60 %. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009 objem mobilních dat předstihl hlasové přenosy a v prvním čtvrtletí roku 2011 byl již jejich objem oproti hlasovým přenosům dvojnásobný. V roce 2011 se celkový objem datových přenosů v chytrých telefonech ztrojnásobí. Odhaduje se, že do roku 2016 bude na méně než 1 % celkového zemského povrchu vytvářeno přibližně 60 % objemu mobilního datového provozu. Oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů již řadu let pozoruje u spotřebitelů zájem o přímou interakci s místy a věcmi v prostředí města, kde žijí. V současnosti k tomu již dochází – domácnosti, automobily, vstupní brány kontrolující jízdenky, prodejní automaty, pokladny a sociální zařízení se stále častěji připojují k internetu.
10. Nejistá doba – spotřebitelé chtějí mít věci pod kontrolou
V době ekonomické nestability a výskytu přírodních katastrof spotřebitelé usilují o to, aby měli věci pod kontrolou. Po pohromách, jakou bylo například zničující zemětřesení a vlna tsunami z 11. března v Japonsku, pozorujeme, že znovu vzrostl zájem spotřebitelů o služby inženýrských sítí, například o dodávky vody a elektřiny. Monitory ve stanicích tokijského metra začaly místo předpovědi počasí předpovídat dodávky elektřiny.
Problémům s dodávkami elektřiny čelí i jiné země, například Německo, a v zemích jako Indie již dnes řada spotřebitelů považuje nedostatek elektřiny za běžný jev.
Rovněž platí, že změna v disponibilních příjmech zvyšuje zájem spotřebitelů o získání kontroly nad spotřebou služeb. Lepší přehled a kontrola přinášejí v každodenním životě více výhod.
První část článku zde: 10 nejžhavějších spotřebitelských trendů pro rok 2012 (1.)