Výzkum trhu

Spotřebitelům stále scházejí dostupné informace o nezávislém testování výrobků

Nezávislé spotřebitelské testy považují spotřebitelé za rovnocenně spolehlivý zdroj informací o kvalitě produktů, jako je doporučení známých. Vyplývá to z aktuálního výzkumu GfK Czech. Cenné informace se však ne vždy ke spotřebitelům dostanou. Označení kontroly kvality či původu na výrobcích je přitom pro spotřebitele zárukou a vodítkem při výběru. 

Ze zdrojů, které informace o nezávislých testech přinášejí, jsou za nespolehlivější považovány specializované časopisy, z nichž nejznámější je dTest (spontánně jej uvádí 44 % respondentů, kteří znají nějaký specializovaný spotřebitelský časopis). Zároveň jsou však zdrojem nejméně využívaným. Některý ze specializovaných časopisů spontánně znají necelé 2/5 spotřebitelů a jen necelá čtvrtina se s logem „ověřeno testem“ setkala přímo u výrobku. Přitom podíl zákazníků, kteří hledají kvalitu za přiměřenou cenu, se mezi Čechy zvolna zvyšuje.

S vážnějšími problémy se při nákupu setkává téměř 20 % lidí. Nejčastěji jsou to potíže při nákupu potravin, domácích spotřebičů, spotřební elektroniky. Obdobně často byly zmiňovány obecné problémy s nedostatkem relevantních informací. U potravin se problémy nejčastěji týkaly čerstvosti (prošlé lhůty spotřeby), nedostatku nebo naopak přebytku informací o produktu – např. složení surovin, obsahu energie, země původu, nesprávně uvedené nebo markované ceny.

U elektroniky je problémem nejčastěji funkčnost zakoupeného zboží, rozdílné informace o produktu a nedostatečná znalost zboží ze strany prodejců, spotřebitelé zmiňovali také problémy s reklamací.

Graf 1: Kterým zdrojům informací o výrobcích čeští spotřebitelé věří (oranžové sloupce) a které nejvíc využívají (šedé sloupce).

Výzkum na vzorku 1000 respondentů vybraných kvótně byl realizován metodou CAWI, sběr dat proběhl v srpnu 2011.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!