Public relations

A sakra, chtějí mě ve večerním zpravodajství!

Ať už prodáváte jablečné koláče, které upekla vaše babička, nebo jste generálním ředitelem firmy, může se vám jednoho dne stát, že se vám ozve televizní reportér. Jak zajistit, aby rozhovor vyzněl příznivě pro váš obchod? Co byste měli říci, co byste měli dělat?

Nedělejte nic bez rozmyšlení. Sbírejte informace. Ptejte se na spoustu věcí. Při úvodním rozhovoru s tvůrci pořadu si dělejte podrobné poznámky. Nezapomeňte redaktorovi položit následující otázky:

  • Komu je pořad určen?
  • Co vzbudilo jeho zájem, proč vás oslovil?
  • Které oblasti a témata konkrétně ho zajímají?
  • Kdo ještě bude v pořadu účinkovat?
  • Jaké potřebuje podklady?
  • Jaké další zdroje bude používat?
  • Kdo je reportérem a kdo producentem pořadu?
  • Kdy bude pořad vysílán?
  • Chce zkoumat určitý úhel pohledu?
  • Je zde něco, co mu na naší firmě není zcela jasné?

Opakování matkou moudrosti
Pokud už se jednou rozhodnete rozhovor uskutečnit, uvažujte rychle a věcně. Uvažujte tak, aby to byl rozhovor vypovídající.

Promyslete si, jakou image vaší firmy chcete v médiu vytvořit – familiérní a domáckou, sofistikovanou, tvořivou, tvrdou. Promyslete tři hlavní věci, kterých chcete, aby se rozhovor (nebo článek) týkal, a napište si je. Potom je neustále opravujte a přepisujte, až budou přesné, výstižné a stručné.

Nacvičujte si pořád dokola svoje odpovědi. Zkuste svoje vystoupení zkonzultovat s někým z vaší společnosti nebo externím odborníkem, který se zabývá mediálním tréninkem, aby vám pomohl vytvořit vzorové otázky. Vyzkoušejte si několik rozhovorů na kameru nanečisto a snažte se vytvořit stejné podmínky jako v televizi – světla, kamery, řeč bez přerušení.

Po každém pokusném rozhovoru se podívejte na záznam a pečlivě jej zhodnoťte. Buďte k sobě nemilosrdní. Dávejte pozor nejenom na to, co říkáte, ale také jak to říkáte, a především na srozumitelnost. Požádejte o hodnocení svého kolegu nebo odborníka na mediální trénink, poznamenejte si svoje nedostatky a pracujte na jejich odstranění. Uvidíte, že se budete zlepšovat překvapivě rychle.

Jednání s reportérem
Počítejte s tím, že se ve vysílání objeví pouze malá část celého vašeho rozhovoru, a buďte připraveni často opakovat hlavní body. Máte větší jistotu, že v pořadu zazní vše, co jste chtěli říci, ať použijí jakoukoliv část vašeho rozhovoru.

Pokud vám bude reportér klást otázku, kterou jste již zodpověděli, a máte pocit, že byla zodpovězena dostatečně, slušně odmítněte. Stačí říci: „Na tuto otázku jsem již odpovídal.“ Pokud dostanete otázku, na kterou nechcete opovědět, jednoduše řekněte, že nechcete odpovídat.

Pokud se cítíte otázkou zaskočeni, zopakujte ji, abyste si vytvořili prostor na přemýšlení. Můžete říci například: „Nejsem si zcela jistý, jestli vaší otázce rozumím správně, mohl byste ji prosím zopakovat?“

Během rozhovoru se chovejte k reportérovi jako ke svému hostu, snažte se, aby se cítil pohodlně a v pohodě. Vždy nabídněte občerstvení. Jídlo rychle boří bariéry.

Styly rozhovorů
Někteří reportéři vás rádi odzbrojí svým kamarádským chováním. Vyřaďte větu „off record“ ze svého slovníku i myšlení. Cokoliv řeknete, může reportér použít, ačkoliv ho upozorníte, že to říkáte „off record“. Pokud nechcete, aby něco nebylo zveřejněno, neříkejte to!

Někteří reportéři se chovají konfliktně: „Už jste přestal bít svoji manželku?“ nebo „Pane Kováři, deregulace telefonních operátorů pustila ze řetězu hejno podvodných podomních obchodníků s telefony. Jste jedním z nich?“

Raději než se snažit na takovou otázku odpovědět, zkuste reagovat například takto: „To je ale zapeklitá otázka! Jak se na takovou otázku odpovídá? Mohl byste mi poradit?“

Pokud se cítíte opravdu pod tlakem, řekněte jenom: „Nemyslím si, že veřejná diskuse je nejvhodnějším místem, kde bych o této věci mohl hovořit.“

Zaměřte se na hlavní téma, důvod, proč děláte rozhovor. Nejlepší reakcí na nepříjemnou otázku je únik. Udělejte nějaký vtip, pokud je to možné. Odveďte pozornost odlehčením situace.

Volte pečlivě svoje věty tak, aby vaše poznámky nemohly být vytrženy z kontextu. Například: „V naší výrobě se vyskytly určité nedostatky. Všechny takové výrobky jsme stáhli zpět. Učinili jsme opatření, abychom těmto chybám napříště zabránili. Přijímáme odpovědnost za následky tohoto problému.“

Nic nelze vytrhnout z kontextu vašeho prohlášení. Může se to však stát, pokud řeknete: „Ano, některé výrobky byly vadné a někteří zákazníci byli poškozeni.“

Všichni reportéři chtějí najít na svém tématu něco negativního. Dokonce i když dělají reportáž o cirkusovém klaunovi. Dopřejte jim to. Povězte jim o něčem, co byste rádi udělali jinak, nebo o nějaké „drahé“ chybě, která vám udělila lekci. Pokud sami dobrovolně něco takového připustíte, reportér se nebude muset pídit po dalších „kostlivcích ve skříni“.

Neustále udržujte dobrou atmosféru. Pochvalte reportéra, jak dobře se vám s ním hovoří (samozřejmě pouze pokud z vás stres z rozhovoru přímo nečiší). Pochvalte mu jeho otázky, zajímavý úhel pohledu nebo tvořivost.

Přechody v rozhovoru
Mít rozhovor pod kontrolou vyžaduje určitou dávku důrazu. Věty, které vám pomohou přejít od jednoho tématu k jinému: „Před chvílí jste zmínil…“ a „To mi připomíná…“ nebo „Jedna věc, kterou byste měl vědět…“

Nečekejte na to, až reportér začne s novým tématem sám. Změňte předmět diskuse, když máte pocit, že jste na dané téma již řekli všechno.

Nahrávka rozhovoru
Rozhodně si rozhovor nahrajte. Nikdy se nenaučíte víc o svém vystupování a chybách, které je třeba napravit, než když si poslechnete tuto nahrávku.

Autorkou článku je B.L.Ochman. Internetový stratég a novinářka B.L. Ochman je prezidentkou společnosti www.whatsnextonline.com. Tato společnost hodnotí, vyvíjí a realizuje marketingové strategie na Internetu.
Uveřejněno ve spolupráci se společností INTENSITY s.r.o.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!