Minulý týden v se úterý 27. září v pražském hotelu Olympik Artemis konala konference Retail in Detail – Shopper Marketing 2011, kterou pořádala společnost Blue Events. Základním tématem byl Nový fenomen: Social Shopper a hlavním řečníkem celého dne byl Hugh Boyle, Global Digital Director v Ogilvy Action z Velké Británie se svou prezentací s názvem Kdo je a co chce Social Shopper?
I když je Hugh Boyle zkušený řečník, ještě více mne však zaujal, a podle ohlasu přítomných v sále a i organizátorů nejen mne, příspěvek marketingového ředitele společnosti artport/botas 66 Roberta Janči s jistě výmluvným názvem E-social: Chcete, aby si vaši značku zákazníci jen kupovali nebo aby ji milovali?
Nejen z prezentovaných informací, ale především z energetického a zapáleného projevu řečníka bylo znát, že svůj produkt a i svoji firmu vzal za své nejen management, ale především samotní zaměstnanci. Společnost měla na starosti znovuzavedení tradiční české značky obuvi – Botas 66, jejíž výroba stále probíhá ve Skutči, ale marketing, prodej a další aktivity je v kompetenci právě společnosti artport/botas 66.
Je jasné, že jen z tradice by se česká obuv dnes na trhu neuplatnila. Navíc v době, ve které se prakticky většina bot, především u hlavních celosvětových sportovních značek (Nike, Adidas, Puma) vyrábí v asijských zemích. Je tedy velmi unikátní, že se značka Botas 66 vyrábí přímo v zemi svého původu, tedy v České republice. Hlavním prvkem musí být tedy odlišení. A jak Robert Janča uvádí, DNA jejich značky je JEDINEČNÝ DESIGN. Proto hlavním mottem celé firemní filozofie je výrok Steva Jobse, zakladatele Apple Computer: „Lidé často nevědí, co chtějí… dokud jim to neukážete.“
Na počátku všeho je kvalitní bílá Botaska, která však má různá barevná provedení (nyní v desítkách variant), které marketingu umožňují oslovit různé zákaznické segmenty. Vzhledem k tomu, že je společnost artport/botas 66 menšího rozměru, bylo hned od počátku nutné zvolit takové formy marketingového mixu, které nejsou nákladné, ale přitáhnou patřičnou pozornost a především zajistí dostatečný prodej.
Marketingový model značky Botas 66 se tedy skládá z následujících částí:
1) Unikátní prodejní koncept
2) Motivovaný personál
3) Budování důvěry
4) Inovace
5) Jednotnost koncepce
6) Příběh značky
7) Prodejní kanál
Obuv Botas 66 získala za svou marketingovou koncepci, kvalitu a design řadu domácích i mezinárodních ocenění. Ale tím nejhlavnějším úspěchem je jistě rostoucí zájem jejich zákazníků, což dokumentuje i nedávné vyprodání celé řady rainbow maker a zavedením dočasného pořadníku na další kusy. Značku Botas 66 si kupují nejen Češi, ale také cizinci, kteří si obuv v patřičném designovém obalu odvážejí přátelům jako dárek.
Je tedy znát, že i menší společnost, která má svou jasnou a dlouhodobou vizi, zapálené zaměstnance a kvalitní produkt s příběhem, může i na tak konkurenčním trhu jako je ten obuvnický, uspět.