Affiliate Marketing vyžaduje úzkou spolupráci mezi inzerentem a Affiliate partnerem. Proto, aby tato spolupráce mohla fungovat, přinášíme několik rád čeho se vyvarovat a co od Affiliate Marketingu očekávat z pohledu Affiliate Partnera. Berte tyto rady jako výsledek našich zkušeností s více jak 1000 weby, které využívají Affiliate Programy, které operujeme našim klientům.
1. Výběr Affiliate Programu (AP) pro můj web
Vybírejte si AP, který je poskytován známým inzerentem, který nepoužívá AP jako svoji brandovou reklamu, ale je zaměřen přímo na prodej na Internetu. Nechte si doporučit od affiliate partnerů kvalitní AP. Tyto informace získáte na blozích, fórech, Facebooku nebo Twitteru.
Proč se o to zajímat?
AP, který je vyzkoušený nebo je alespoň representován známou značkou se dá předpokládat, že dostojí svým závazkům např. u výplat provizí.
TIP: Pokud AP je ve veřejné síti tak se zajímejte, jak je zajištěno, že dostanete zaplaceno od operátora sítě.
Inzerent, který neinvestoval do kvalitní technologie, která např. není ochráněna proti podvodům nebo nemá přesný tracking návštěvníků je rizikem pro obě strany.
2. Výběrem reklamy zvyšujete svůj úspěch = příjem
Je třeba znát audienci svého webu a to především jejich ekonomickou situaci (koupěschopnost), věk (od-do), pohlaví (% žen, %mužů). Není to zbytečné, protože stejnou informaci vám podá i kvalitní inzerent o svých zákaznících. Výsledkem je úvaha jaké produkty nebo služby, by měla vaše audience typicky nakupovat. Dále je třeba sledovat sezónnost prodejů jednotlivých produktů. Odstrašujícím příkladem je propagovat kolečkové brusle v lednu nebo péřovou bundu v červenci.
Pokud se jedná o audienci webu, která je ekonomicky silná, avšak pracovně velmi vytížená, pak inzerujeme produkty a služby, které jim zjednoduší jejich život. Příkladem může být propagace dárků, dovolených nebo lázeňských pobytů.
Jiný web má např. audienci převážně mladé lidi s větším procentem žen, pak inzerujeme trendové oblečení, drobnou elektroniku, lístky na koncerty apod.
Inzerent, který se opravdu stará o svůj AP, vám rád pomůže pro jakou audienci, jaký produkt se hodí. Motivací obou stran je dosáhnout co nejvyšší konverze.
Tip: Zkuste na svém fóru spustit diskuzi o různých výrobcích, které byste chtěli inzerovat a dostanete určitý pohled na plánovanou inzerci.
3. Výběr kreativy
Zamyslete se nad výběrem konkrétního reklamního formátu. Musíte najít vyrovnanost mezi agresivitou reklamy a vaším designem stránek. Reklama by neměla být agresivní a vyloženě obtěžovat, ale zase myslete na to, že vaším cílem je, aby si ji lidé všimli, klikli na ni a objednali si zboží nebo službu. Je to dost individuální otázka a je třeba stále zkoušet a sledovat výsledky. S čím lze pracovat je kombinace reklamních formátů od stejného produktu na jedné stránce. V některých případech má výborné výsledky textový odkaz v článku podpořený bannerovou reklamou na úvodu stránky.
Tip: Vybírejte si formáty, které vyloženě vybízejí k akci např. „akce“, „poslední na skladě“ nebo alespoň „klikni zde“ nebo „objednej hned“. Umístění banneru do zápatí stránek je naprosto neúčinné. Umístění pouze loga bez doprovodného textu je také zbytečné, pokud se nejedná o katalog nebo srovnávač.
Vhodné je využívat zásobníky bannerů (v CJ se tomu říká SmartZone). Stáhnete si jeden kód, který sebou nese balík např. bannerů a umístíte ho na stránky. Inzerent nebo operátor AP pak ve svém systému sleduje výkonnost a aktuálnost kampaní a postupně je optimalizuje. Inzerent pak může vyměnit starou kampaň (banner v zásobníku) za novou a na straně webu se v kódu reklamy nic nemění. Výsledkem je, že na svých stránkách máte stále aktuální kampaně s maximální optimalizací.
Tip: Zeptejte se Inzerenta, jak optimalizuje na vašich stránkách své kampaně.
Velmi oblíbené jsou textové odkazy. Především jsou populární v recenzích, popisech turistických destinací, blozích, fórech či Facebooku nebo Twitteru.
Tip: Zeptejte se inzerenta, zda má k dispozici funkci zvanou Deeplinks. Sami si v systému AP vložíte destinační stránku, kam chcete odkazovat u inzerenta a systém ho obalí tracking kódem. Není v moci inzerenta vytvořit textové odkazy na vše a tato funkce vám dává volnost a zároveň potenciál většího výdělku.
4. Co od Affiliate Programů očekávat a co ne.
Zapomeňte na to, že jde o rychlé zbohatnutí a že za krátkou dobu se z vás stanou rentiéři. Ano, jedná se o vybudování dlouhodobého zdroje příjmů, ale stojí to úsilí, stále zkoušení a rozvoj svého webu. Musíte stále zkoušet, který inzerent, který produkt je nejúčinnější propagovat na vašich stránkách.
Odměnou za vaše úsilí je nejenom finanční profit, ale i podrobnější poznání návštěvníků vašeho webu. Zjistíte, na jaké formáty návštěvníci reagují, jaké produkty a kdy si kupují, jaké služby a jak často používají. Tyto informace autoři webů využívají pro zlepšení obsahu webů.
Tip: Zeptejte se Inzerenta jakou má výkonnost u jednotlivých kreativ, abyste mohli srovnávat své výsledky, zda jsou podprůměrné, či nadprůměrné.
5. Optimalizace = maximální výkon a příjem
Pokud se návštěvníci webu vracejí na vaše stránky, jedná se o uzavřenou skupinu, které musíte nabízet stále něco nového. Např. pokud umístíte reklamu na pojištění auta, můžete předpokládat, že za určitou dobu si všichni nechají spočítat pojistku a případně sjednají pojištění. Ve výkonu reklamy uvidíte, že výkonnost rapidně klesá a je třeba ji zaměnit za jiného inzerenta. K pojištění se můžete vrátit za pár měsíců.
Tip: Zjistíte, že lidé klikají na banner s oblečením, ale nakonec si ve stejném eShopu koupí drobnou kuchyňskou techniku (roboty, mixéry). Z toho lze usoudit, že audienci zajímá vaření a zařizování kuchyně. Příště vytvoříte novou sekci o vaření, novinkách v kuchyňské technice. Takto nabídnete nový obsah. Minimální úpravou může být pouhá výměna reklamy na oblečení za kuchyňskou techniku.
Neočekávejte výsledky od reklamy, která svojí barevností splývá s vaším webem. Někdy si ani návštěvníci nevšimnou, že se jedná o reklamu.
6. Na závěr
V Affiliate Marketingu se stává web důležitým prodejním kanálem pro inzerenta. Aby se tento cíl naplnil, je třeba, aby si portály vybírali inzerenty, kteří je pravidelně informují o nových kampaních, připravovaných akcích, nových výrobcích a svých obchodních plánech. Je to důležité především proto, aby weby mohli přizpůsobovat svůj obsah a maximálně využili svoji audienci.
Autor:
Vladan Hejnič
www.Vivnetworks.com