Poté, co v polovině minulého desetiletí skončila hlavní vlna expanze moderních prodejen, se český retail stal poněkud nudným. Trh opustilo několik hráčů, kteří patřili mezi ty kreativnější – opustili nás Delvita, Carrefour, ale též sítě čerpacích stanic Aral, BP či JET. Trh se dostal pod kontrolu řetězců, které povětšinou věří, že nejvíce se českým nakupujícím zavděčí promoční slevou a co nejnižší cenou, na kvalitu nehledě. Do „módy“ přišly co nejubožejší prodejny, ty co doposud vypadaly ještě tak nějak civilizovaně prošly cíleným „down-gradingem“, aby si snad někdo nemyslel, že jsou pěkné (čti drahé). Krize pak zatloukla poslední hřebík do rakve zákaznicky atraktivního maloobchodu. Nyní se však zjevně blýská na lepší časy a zdá se, že největší nuda už je pomalu za námi. Začínají se pomalu, ale jistě prosazovat 3 silné trendy:
1. Boom alternativních distribučních kanálů
2. Nová konkurence ze zahraničí
3. Radikální změna nákupního procesu
Prudký rozvoj convenience stores a farmářských trhů je vcelku jasnou odpovědí pro ty, kdo věřili, že českým nakupujícím jde jen o nízké ceny, zatímco pohodlí a kvalita je nezajímá. Únik kupní síly do zahraničí je zatím méně významnou tendencí, ale po zvýšení DPH zřejmě, obdobně jako na Slovensku, posílí. A jakmile čeští nakupující zjistí, že na jih či západ od našich hranic jsou nejen vcelku zajímavé ceny u některých položek, ale hlavně daleko atraktivnější maloobchodní prodejny, kvalitnější zboží a zákaznický servis, dostane český retail novou, dost nebezpečnou konkurenci.
Třetí zmíněný trend je zdaleka nejsilnější. Dochází totiž k revoluční změně nákupního procesu – mizí jeho původní „lineární“ charakter, založený na kombinaci marketingového tahu a prodejního tlaku maloobchodu. Dnešní nakupující je již konfrontován s daleko širší paletou „styčných bodů“ s produktem, jak ve smyslu komunikace, tak i z hlediska možností nákupu. Klasická nadlinková reklama si sice udržuje silnou roli, ale prosazují se nové komunikační kanály, zejména internet a jím podporované sociální sítě, word-of-mouth („šeptanda“) a zejména dochází k další profilaci prodejní plochy jako klíčového média.
Obdobně se rozrůstá paleta možností nákupu. Tradiční kamenný obchod je konfrontován s rychlým rozvojem internetového obchodu. Nejde přitom o marginální posuny, analýzy GfK ukazují, že podíl nákupu nepotravin v e-shopech patří v Česku v evropském kontextu mezi nejvyšší. Chystaný vstup řetězců TESCO a Makro do internetového obchodu pak zřejmě povzbudí i prodej rychloobrátkového zboží po internetu. Dochází k prorůstání kamenného a internetového obchodu.
Zhroucení tradičního nákupního procesu a expanze nových technologií má ještě jeden důsledek. Nákupní rozhodování se již neomezuje na tvorbu nákupního seznamu a trochu toho impulsu na prodejní ploše. Nákupní rozhodování budoucnosti je velmi složitý proces, který vlastně nikdy nekončí a nezačíná. Klíčem k úspěchu na novém, “ne-nudném” retailovém trhu tak bude dokonalé pochopení nakupujícího, jeho potřeb, tužeb, aspirací, snů,….
-red-