Nezisková organizace Acta non verba společně se serverem nechceme-billoardy.cz minulý týden spustila kampaň „Odpovědné firmy neinzerují na nebezpečných billboardech“. Cílem je kultivace venkovní reklamy v České republice. Jakmile firmy pochopí, že reklamou na nebezpečných poutačích mohou svou image spíše poškodit než vylepšit, ztratí o takové plochy zájem a postupně se přestane vyplácet tyto agresivní nosiče provozovat.
Česko je jednou z posledních zemí v Evropě, kde jsou silnice lemovány reklamními poutači. Ve vyspělých zemích již dávno pochopili, že ekonomické přínosy reklamy u silnic jsou zanedbatelné ve srovnání s riziky a negativy, které billboardy přináší. Kvůli nepozornosti řidičů u nás v roce 2010 došlo k 12 332 nehodám, při kterých zemřelo 88 lidí. Jednalo se o vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. Policie v rubrice srážka s pevnou překážkou eviduje 16 894 bouraček a 187 mrtvých. Statistiky neuvádějí, jakou část těchto nehod mají na svědomí přímo reklamní poutače, ale odborníci se shodují, že při střetu s billboardem zemře asi 10 lidí ročně.
Ředitel obecně prospěšné společnosti ANV Vojtěch Razima to komentuje: „Úředníci se při povolování nosičů opírají o svévolný výklad platných zákonů a výjimky poskytují jako na běžícím pásu, což svědčí o vysoké míře korupce. Ani politikům se přitom do regulace venkovní reklamy příliš nechce, za poskytnutí ploch v předvolebních kampaních dokonce často vycházejí billboardovým společnostem vstříc.“
Jako první se do kampaně „Odpovědné firmy neinzerují na nebezpečných billboardech“ zapojila firma Vodafone. Do konce června odstraní všechny své reklamy u dálnic a silnic s maximální povolenou rychlostí rychlostí 90 km/h a více.
K projektu se dále přihlásila společnost OKIN GROUP. „Reklamní poutače podél silnic jsou často výraznější než samotné dopravní značky a drasticky narušují okolní krajinu,“ říká specialista marketingu OKIN GROUP Zdeněk Štěpka a dodává: „Kromě toho na svůj provoz spotřebovávají nemalé množství elektrické energie. To je pro nás jako ekologicky odpovědnou firmu nepřijatelné. Již nyní pracujeme na odstranění reklam z billboardů a do budoucna s jejich využitím nepočítáme.“
Další společností, která se k projektu hlásí, je firma Schwarzmüller s.r.o. Zástupce jednoho z nejvýznamnějších evropských výrobců nákladních silničních přípojných vozidel Petr Hobl říká: „Naše vozidla dodáváme na trhy celé Evropy a podmínky silniční dopravy tedy můžeme velmi dobře posoudit. Víme proto, jak propastný je rozdíl v počtu billboardů u dálnic a silnic mezi naší republikou a západní Evropou. Z toho srovnání je nám hodně smutno. Máme i přímou neradostnou zkušenost s tím, jak se k problému výstavby billboardů u českých dálnic staví někteří reprezentanti státní a místní správy. I z toho důvodu aktivity Acta non verba vítáme a jeho iniciativu podporujeme. Na billboardech neinzerujeme a ani nadále inzerovat nebudeme.“
„Vážíme si přístupu firem, které se zapojily, ukazují cestu ostatním,“ oceňuje společnosti Vojtěch Razima. „Prostřednictvím České asociace pojišťoven jsme vyzvali i pojišťovny působící v České republice, aby se připojily. Jsou to právě ony, kdo masivně inzeruje pojištění pro motoristy na billboardech, tudíž se tak významně podílejí na zvyšování nebezpečnosti silničního provozu. Myslím, že by s tím měly něco udělat.“
-red-