Pro Čechy nejsou příliš atraktivní spotřebitelské soutěže, kde lze vyhrát pouze jednu velkou částku a nic dalšího. Většina lidí dává přednost soutěžím o více menších výher. Ovšem pod hranicí 1 000 Kč již výhra přestává být atraktivní.
Výzkum dále mj. zjišťoval, jaký typ výhry (elektronika, zájezd, vstupenky, apod.) motivuje k účasti ve spotřebitelské soutěži a dárky jakých značek jsou pro soutěžící atraktivní.
Mezi lidmi není jednoznačná preference jednoho typu soutěže. Jen velmi slabý zájem je o výhry pohybující se maximálně ve stokorunách. Na druhou stranu soutěž s jedinou výhrou ve výši 1 milionu korun by si vybrala méně než čtvrtina lidí. Obecně se tedy Češi profilují spíše jako realisté, preferující soutěž s vyváženým poměrem výše výhry a rizika.
Hodnocení jednotlivých soutěží je ovlivněno sociodemografickými faktory. Významné rozdíly se vyskytují především u soutěže s jednou výhrou v hodnotě 1 mil. Kč:
Větší ochotu riskovat projevují častěji muži (27 %) než ženy (19 %). Zajímavé je rozložení názorů podle vzdělání. S vyšším vzděláním ubývá těch, kteří by volili soutěž s jednou velkou výhrou. Největší oblibu si soutěž s jednou výhrou získala u vyučených (26 %), zatímco mezi vysokoškoláky je podíl lidí upřednostňujících tuto variantu o deset procentních bodů nižší (16 %). Zájem o vyšší výhru i za cenu vyššího rizika projevují také častěji Češi (26 %) než Moravané (19 %).
Infomrmace o výzkumu:
Dotazování proběhlo v rámci programu Factum Omnibus ve dnech 25. – 30. 3. 2011 metodou řízených osobních rozhovorů na reprezentativním výběrovém souboru 1001 občanů České republiky ve věku od 15 let, získaném kvótním výběrem.