Základním problémem nejsou ekonomické aspekty poradenství, ale kvalita a složitost komunikace s klientem. Proč dělat něco jednoduše když to jde složitě?
Poradenství je v dnešní době moderní záležitostí a to nejen z hlediska vnímání celosvětové krize, ale také z hlediska běžných úspor. V České Republice je nespočet poradenských společností i jednotlivců poskytujících poradenství využívajících nastalé popularity a nechutí být zaměstnancem. Pokud se poradce věnuje oboru, kterému nerozumí dopadá situace všelijak, zpravidla neúspěchem a odrazením klienta od dalších služeb jiných poradců tak i v mnoha případech poradce od provozování své činnosti.
Toto jsou jen některé problémy. To co je dnes skutečným problémem je špatně vedená komunikace a to nejen ze strany poradce, ale často i ze strany klienta. V dnešní době je velmi populární používat pro nejrůznější názvy a činnosti anglická a cizokrajná pojmenování. Často lidé, kteří takové výrazy a mluvu používají neznají přesný význam. Pokud neznám význam toho o čem mluvím tak nemohu očekávat, že protějšek bude 100% rozumět mé mluvě. Je tedy více než-li snadné udělat chybu. Pro takovéto nedorozumění existuje lidové pojmenování “já o koze ty o voze”.
Problémem poradců v dnešní poradci přecpané době je strach ze ztráty zakázky, tudíž klienta neobtěžují vysvětlujícími otázkami a často se snaží používat také velmi slovně košatou mluvu což celé situaci nic nepřidá. Můžeme se dnes setkat se slovy natolik zprofanovanými, že prakticky již ztratily svůj význam. Takovým slovem může být dnes populární slovo manažer či manager. Slovo manažer je odvozeno z anglického manage což v překladu znamená vést. Dnes je,ale manažerem, prakticky každý. Například takový obchodní manažer v praxi často nikdy nikoho nevedl, pouze obchodoval sám za sebe. Takový manažer kanceláře například vede často jen svůj počítač používající pro administrativní práci. Díky tomuto příkladu jsem chtěl demonstrovat jen nedorozumění vznikající často při hledání zaměstnání. V inzerátu vidíte manažer tak se přihlásíte a těšíte se na vedení lidí, ale nakonec se dozvíte, že budete sedět u telefonu a od ráno do večera nahánět nové klienty.
Jak jsem již řekl takováto slova a bohatá mluva místo faktů způsobují kritická nedorozumění, kterým lze jednoduše předcházet dobrou přípravou a sestavením klíčových bodů, které chcete projednat. Dobré je hledat český význam slov a co nejstručnější, nikoliv cizojazyčný a extrémně dlouhý. Zvýšíte tím nejen svou produktivitu, ale i riziko nedorozumění.
Autor: Jakub Čech
www.podnikoveporadenstvi.cz