Společnost GfK Austria využila enormního boomu v prodeji smartphonů v Rakousku k rozsáhlému internetovému průzkumu současného užívání jednotlivých modelů tohoto typu telefonů. Díky extrémně velkému vzorku 6000 uživatelů bylo poprvé možné stanovit rozdíly v počtu uživatelů různých modelových řad.
Ženy preferují značku LG a používají smartphony déle
LG je jedinou značkou, kterou používají převážně ženy. Značku HTC pak mají ve výrazně větší oblibě muži.
V případě značky Apple je patrné, že i když u značky jako celku je obliba zhruba stejná, existují značné rozdíly u různých generací výrobku. Asi polovina uživatelů „starých“ modelů iPhone 3G byly ženy, kdežto nový iPhone 4 využívají ze 75% muži. „Zde je vidět, že muži mají jeden telefon v průměru kratší dobu a mnohem rychleji jej vymění za novější generaci přístroje. iPhone 4 rovněž není na trhu zatím k dispozici v bílém provedení, k čemuž do velké míry přihlížejí ženy, jelikož jim záleží i na módním stylu.“ uvádí Wolfgang Appel z oddělení Retail and Technology.
Markantní rozdíly v rámci jednotlivých značek
Existují rovněž výrazné rozdíly v rámci jednotlivých značek z hlediska různých věkových skupin uživatelů. Zatímco Samsung Galaxy S upřednostňují osoby do 30 let věku, série Samsung Omnia je v centru pozornosti věkové skupiny 40 až 50 let.
V této věkové skupině je rovněž nejvyšší podíl telefonů značky BlackBerry. Mnohem větší množství uživatelů různých modelů BlackBerry Bold lze nalézt zejména mezi dobře placenými vedoucími pracovníky. Státní zaměstnanci mají v oblibě přístroje Nokia N-Series, zatímco modely Nokia E-Series lze najít především v domácnostech s nejvyššími příjmy, přesahujícími 4 200 Euro.
Analýza podle provozovatele sítě a operačního systému
„Tato studie zahrnovala rovněž hlubší analýzu podle provozovatele sítě“, pokračuje Wolfgang Appel. „Odhalila některé propastné rozdíly – stejně jako v počtech uživatelů různých operačních systémů u smartphonů.“ Operační systémy Apple iPhone OS a RIM Blackberry mají například nejvyšší „akademický podíl“ s asi 28%, zatímco Android spolu se Symbianem a Windows se musí spokojit jen asi s jednou pětinou akademických uživatelů.
Toto číslo je však stále podstatně vyšší než v celkové populaci a ukazuje, že v mobilním marketingu smartphonů se objevují některé velmi zajímavé cílové skupiny. U různých modelových řad lze však zřetelně určit cílovou skupinu uživatelů, i když přístroje samotné mají stále více podobných rysů – alespoň co se týče vzhledu.
-red-