Obchod

Česká účast na EXPO 2010 Šanghaj – Marketing České republiky

Česká účast na Všeobecné světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji skončila s mimořádnou návštěvností a se sedmi cenami, které jí udělily mezinárodní i čínské instituce. Celkový počet lidí, kteří viděli expozici „Plody civilizace“ se přiblížil devíti milionům a po 43 letech získal národní pavilon ocenění od Mezinárodního úřadu pro výstavy BIE.

Česká účast na EXPO 2010 v Šanghaji byla od počátku koncipována jako marketing České republiky v nejlidnatější zemi světa a na nejdynamičtějším trhu současnosti. Do Šanghaje dorazilo 189 zemí a 57 dalších vystavovatelů – šanghajské EXPO se tak stalo největší Světovou výstavou od roku 1851, kdy se v Londýně konala vůbec první. Výstavištěm o rekordní rozloze 5,29 kilometrů čtverečních prošlo od 1. května do 31. října tohoto roku 73 milionů lidí a 12% z nich si v konkurenci 246 expozic našlo cestu do českého pavilonu.

Čína údajně investovala do přípravy výstaviště 4,2 mld. USD a do vybudování okolní infrastruktury 58 mld. USD. Vláda Mirka Topolánka rozhodla v roce 2008 pro českou účast vyčlenit z rozpočtu 530 milionů korun – v té době již nebylo možné pavilon stavět, ale podařilo se pro národní expozici pronajmout budovu o rozloze 2.000 m2 přímo na Evropském náměstí. Expozici Plody civilizace vytvořilo 22 exponátů, které Českou republiku představovaly jako křižovatku kultur, myšlenek a technologií a Čechy jako národ, který z nich s typickou kreativitou vytváří „Plody civilizace“. Za půl roku ji vidělo 8 744 456 návštěvníků a další milion a dvě stě tisíc zájemců ji zhlédlo na internetu prostřednictvím EXPO online.

Český pavilon získal stříbrnou cenu BIE za kreativitu a cenu šanghajského Mezinárodního centra kultury mládeže za nejkreativnější přínos mezikulturní výměně. Další dvě ceny mu udělili čínští organizátoři EXPO – a to za doprovodné kulturní programy a za národní den, během něhož na výstavišti vystoupilo přes dvě stě českých umělců. Veřejnost pak v hlasování na webovém portálu QQ s pěti sty třiceti miliony uživateli zařadila český pavilon mezi deset nejlepších hned ve dvou z pěti vyhlášených kategorií – do TOP 10 za nejlepší pavilon a za nejlepší exponát, jímž se stal „dotek štěstí“, tedy reliéf Jana Nepomuckého z Karlova mostu. Ekonomická zpravodajská stanice China Business News českou expozici vyhlásila nejlepším národním marketingem na EXPO 2010.

Čínská média věnovala pavilonu ČR a doprovodným programům prostor v komerční hodnotě 141 milionů korun. Národní expozice byla poprvé v historii po ukončení EXPO prodána pořadatelské zemi jako celek – hospodářsko-zemědělská aglomerace „Farma československo-čínského přátelství“ z provincie Chepei za ni zaplatila 32 milionů korun a chce ji na své náklady znovu zpřístupnit veřejnosti již 1. října roku 2011. Komerční činností, tedy pronájmem restaurace, obchodu a meeting roomu, kde se odehrály prezentace dvou desítek firem, vydělala kancelář generálního komisaře 29 milionů korun. Obdobnou částku – 30 milionů korun – ušetřila v rámci rozpočtových škrtů.

Tématem EXPO 2010 bylo „Lepší město – lepší život“; příští EXPO se odehraje v italském Miláně pod heslem „Nakrmit planetu, energie pro život“ v roce 2015.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!