Také si myslíte, že email slouží jenom k tomu, abyste si s přáteli vyměnili pár slov a fotek z dovolené? Omyl. Nehledě k tomu, že k tomu už lépe poslouží jiné online komunikační nástroje.
Na email se v odborných kruzích často pohlíží jako na pravděpodobně největší inovaci v komunikaci od doby, kdy ji Johann Gutenberg svými pohyblivými tiskařskými literami revolučně posunul o několik vývojových stupňů dál. Na emailu je krásné, že jeho potenciál může využít skutečné každý obchodník či firma, a může tak vylepšit svou situaci na trhu téměř za hubičku. Nevěříte? Tak schválně – věděli jste následující o emailové komunikaci?
Nízké náklady, úspora času
Před tím, než se obchod kompletně přesunul do internetového prostředí, se na podpoře byznysu lví silou podílel klasický direct mail zasílaný poštou. Byl skvělým prostředkem ke zatraktivnění firemních prospektů a nabídek, to ano – žel bohu nebyl zadarmo. Emailová komunikace eliminovala veškeré náklady vzniklé rozesíláním direct mailu poštou, a to nejenom náklady finanční, ale také časové. K rozeslání totiž stačí stisknout jedno jediné tlačítko. A navíc: Email neposíláte každému člověku zvlášť, ale vybraným jedincům najednou.
Emailová komunikace také umožňuje snížit náklady vložené do testovací fáze marketingových kampaní. Místo abyste tedy investovali peníze do tisku, rádia nebo televize, můžete úspěšnost zamýšleného nápadu otestovat prostřednictvím letáku rozeslaného emailem. Stačí k tomu vlastní rozvětvená databáze – a zpětnou vazbu dostanete téměř okamžitě.
Email v běžném provozu
A jak tedy email použít konkrétně, aby vám pomohl lépe se „prodat“? Zde je několik tipů:
Posílejte newslettery
Je jedno, jestli prodáváte kosmetiku, convenience potraviny nebo provozujete hotel. Jednou za měsíc vytvořte krátký newslettery s nápady týkajícími se vašeho prodejního artiklu nebo služeb. Samozřejmostí by měly být speciální slevové akce alespoň na jeden či dva výrobky každý měsíc.
Slevy
Jestliže se chystáte nabídnout vybrané zboží ve speciální slevové akci, dejte si dost záležet, aby se o tom vaši zákazníci dozvěděli. A zde je místo pro emailovou komunikaci jak vyšité. Pošlete jim krátký informační email s detaily o všem, co máte v plánu.
Pozvánky
Je pozvánka a pozvánka. Je-li třeba vtisknout jí punc jedinečnosti a neotřelosti, pak skutečně volte poštovní schránku na rohu ulice. Pozvánky běžnějšího rázu je však daleko výhodnější rozesílat emailem – a věřte nebo ne, výhodnější to je pro obě strany.
Spojení s www stránkami
Díky zprávě zaslané prostřednictvím emailu můžete své zákazníky elegantně a přitom velmi jednoduše nasměrovat přímo na své www stránky. Informujte je, co je na nich nového, ale pozor: především pro ně zajímavého. Nezapomeňte: zákazníci musejí mít důvod, proč vaše www stránky navštívit. Informace o meziročním nárůstu obratu, ač pro vás jistě důležitá novinka, zákazníkům nestačí.
Otázky, náměty, připomínky
Velký potenciál emailové komunikace se skrývá nejenom v rychlosti a úspoře, ale také v možnosti archivovat celou historii komunikace. Což se někdy ukáže být k nezaplacení, především v případě reklamací či nevyřízených stížností. Email vám také umožňuje řešit s klienty jejich dotazy či případné připomínky a vy zase máte v ruce nástroj, jak jim rychle a účelně doručit požadované informace jakéhokoliv charakteru.
Promoakce o svátcích
Státní svátky, dny volna nebo jiné oslavy představují skvělou příležitost, jak také svým zákazníkům nabídnout vybrané zboží či služby se slevou. Informovat o této speciální akci je můžete právě emailem. Stačí se tedy připravit a dopředu si „vyrobit“ seznam blížících se svátků a oslav – kreativitě a fantazii se meze nekladou a email unese téměř všechno.
Tipy pro úspěšnou emailovou komunikaci
Jak své emaily ještě zefektivnit? Přikládáme několik tipů:
Pozor na roztříštěnost
Posíláte-li více informací v jednom emailu (nikoliv ve formě newsletteru), držte se poučky jeden email – jedno téma. Čím víc roztříštěných informací v jednom emailu, tím vyšší šance, že přes ně adresát sklouzne pohledem a celý email smaže. Dejte si také záležet, co napíšte do předmětu zprávy, to totiž často bývá to jediné, co si adresát přečte.
Pan Novák je pan Novák
Používejte klientovo jméno ve své zprávě tak často, jak je to možné. Něco tak jednoduchého jako personalizace emailu dělá skutečné divy, můžete si to vyzkoušet sami na sobě – jak se vám bude číst osobně laděný email na rozdíl od toho neadresně nicneříkajícího.
Šablona ulehčí
Místo abyste posílali obecně vypadající email, udělejte si čas a dejte si záležet s jeho formou. Využijte barvy, fonty a ostatní prvky, které dají vašemu emailu jasnou tvář: TOTO je email od NAŠÍ firmy. Pomocí takto vytvořené šablony si adresát váš email velice rychle identifikuje právě s vaší firmou a navíc se tím zvyšuje důvěryhodnost sdělení i celé vaší firmy.
Statistika není nudná
Většina emailových kampaní podléhá bedlivému monitoringu. Podívejte se stejně bedlivě na jeho výsledky a v případě nepříliš uspokojivých výsledků zkuste své emaily změnit: jejich formát, zpracování nebo umístění prolinků.
A malá rada na závěr: Neunáhlete se a nespěchejte s nenávratným vymazáním těch emailových adres ze své databáze, které vaše sdělení odpálkovali. To může být způsobeno z mnoha důvodů. Mnohem lepší je vyčkat, zda se ke stejnému kroku uchýlí i víckrát než jen jednou. Co jednou vymažete, to už většinou zpátky nezískáte nebo velmi obtížně.
Podle zahraničních materiálů