Téměř třetina nakupujících uvádí, že v internetových obchodech či internetových aukcích nakupuje bez obav, protože si předem pečlivě vybírá, u koho nakoupí a komu pošle za zboží peníze. Hodnocení ostatních čte před samotným nákupem již více než 85 % respondentů. Tyto výsledky ukázal komplexní výzkum o nakupování na internetu realizovaný srovnávačem cen a zboží Heureka.cz a portálem Aukro.cz, který byl proveden na reprezentativním vzorku 10 000 uživatelů českého internetu.
Obavy z nakupování
Přesně 30 % respondentů uvedlo, že při nakupování na internetu nemají žádné obavy, protože obchod nebo nakupujícího si před nákupem prověřují v diskuzích či hodnocení ostatních nebo se spoléhají na e-shopy s nezávislými certifikáty jako je např. Ověřeno zákazníky od Heureky. Přibližně 43 % respondentů uvádí, že se nejvíce obává případné reklamace produktu, necelých 20 % si není jisto doručením zboží. Pouze 8 % projevuje obavu z vysoké ceny za doručení zboží. „Velice pozitivně hodnotím, že se nakupující učí vybírat internetové obchody, ve kterých nakoupí, a nehledají jen nejnižší cenu“ říká Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz a dodává: „I ty relativně dražší e-shopy bývají totiž levnější než kamenné obchody.“
Hodnocení ostatních je důležitější
Více než 85 % respondentů uvedlo, že před nákupem zboží v e-shopech nebo v internetových aukcích čtou zkušenosti ostatních nakupujících. „Ukazuje se, že systém komentářů je pro nakupující velice důležitý a nápomocný. Jde o jednu z nejrychlejších metod, jak poznat problémového prodejce, a proto apelujeme na uživatele, aby hodnotili své obchodní partnery. Je to důležitá informace jak pro nás, tak i pro další uživatele,“ říká Lenka Hanušová, tisková mluvčí Aukro.cz, a dodává: „Systém hodnocení byl posledních týdnech vylepšen tak, aby více vypovídal o jednotlivých krocích transakce a kupující mohli lépe hodnotit jednotlivé části prodeje. Kromě systému komentářů je pro bezpečnost na Aukru klíčová také spolupráce s uživateli při monitorování aukcí i chování uživatelů.“
Více než 80 % respondentů uvádí, že garance vrácení peněz při nepodařené transakci je pro ně motivací k výběru obchodu nebo prodejce. Heureka takový program nabízí již sedm měsíců, Aukro dokonce více než dva roky. Pokud nakupující narazí na podvodného prodejce na Aukru, může obdržet finanční vyrovnání až do výše 20 000 Kč za podmínky, že případ nahlásí Policii ČR a Aukru. Pokud nakupující zaplatí obchodníkovi z programu Ověřeno zákazníky a narazí na nepoctivého prodejce, garantuje Heureka.cz vrácení až 10 000 Kč opět za splnění podmínek srovnávače cen Heureka.cz.
-red-