Vybavenost domácností počítači a internetem dlouhodobě roste, stejně jako frekvence využívání internetu. V současné době disponuje připojením k internetu z domova přibližně 59 % obecné populace ČR a tento podíl se v posledních letech významně zvyšuje. Přístup k internetu celkově, tedy nejen z domova, mají téměř dvě třetiny (66 %) populace.
Nejrozšířenější způsoby trávení volného času
Výsledky výzkumu ukazují, že se lidé ve volném čase věnují zejména pasivním aktivitám. V případě obecné populace ČR převažuje sledování televize, u online populace je to pak surfování po internetu. Mezi další frekventované volnočasové aktivity patří posezení s rodinou, vaření, četba, či poslech hudby.
Rovněž aktivní trávení volného času je rozšířenější mezi uživateli internetu. Procházky a pobyt v přírodě představují pravidelnou činnost pro 38 % z nich, ale pouze pro čtvrtinu populace obecné. Pravidelně sportuje přibližně každý čtvrtý uživatel internetu (25 %), zatímco v obecné populaci je to přibližně 13 %.
Volnočasové aktivity podle věku
Podíl osob pravidelně sledujících televizi se s věkem zvyšuje. Totéž lze říci i o četbě novin, knih a časopisů nebo o zahradničení. Naopak surfování po internetu, poslech hudby a sportování je doménou mladších věkových skupin, tj. hlavně populace ve věku do 30 let. Pravidelné procházky a pobyt v přírodě jsou nepatrně častější u osob nad 60 let, u ostatních věkových skupin je zastoupení této aktivity poměrně vyrovnané. Podobné rozložení podle věku má i péče o domácí zvířata, které se však nejintenzivněji věnují lidé ve věkové kategorii 51 – 60 let.
Internet jako informační zdroj pro volnočasové aktivity
Z aktivit, kterým se uživatelé internetu věnují alespoň občas, je internet nejčastěji využíván jako zdroj informací pro vaření a četbu. Přibližně každý třetí uživatel používá internet též jako pomocníka v souvislosti s poslechem hudby, aktivitami na PC mimo internetu a návštěvou kulturních akcí.
Ženy v internetové populaci využívají internet jako pomocníka častěji než muži pro většinu sledovaných aktivit. Výjimku představují pouze sportovní aktivity (zejména pasivní), aktivity na PC mimo internetu a automobilismus, které vyhledávají významně častěji muži, a to v internetové i v obecné populaci. V obecné populaci je podíl mužů a žen, kteří si nechávají poradit, rovnoměrněji rozložený, i zde však ženy významně více vyhledávají informace o vaření, péči o zevnějšek a zdraví, kulturních akcích a vzdělávání.