Přestože rok 2009 byl výrazně poznamenán finanční krizí, třetina žen ve věku 18-70 let přiznává, že v posledních dvou letech zakoupila nějaké luxusní zboží. Luxusní zboží častěji než ostatní věkové skupiny zakoupily ženy do 44 let věku. Polovina lidí, kteří nakupují občas luxusní zboží, deklaruje koupi stále stejných značek jako před krizí, a to ve stejném nebo dokonce větším množství než dříve. Pokud dochází k redukci nákupů luxusního zboží, nejčastěji se tak děje na úkor šperků, kabelek či hodinek. Naopak nejméně jsou zasaženy luxusní parfémy a luxusní kosmetika. Vyplynulo z výzkumů na téma luxus a luxusní zboží agentury Ipsos Tambor na vzorku 447 respondentů, registrovaných členů klubu BEINSTYLE.CZ, provozovatele českého internetového obchodu luxusního zboží.
Co je luxus
Ve vnímání Čechů, kteří čas od času luxusní zboží nakupují, luxus představují krásné drahé věci, drahá auta, obecně se jedná o drahou kvalitu, pohodlí a komfort. Nejčastěji jsou spontánně vzpomínány kabelky, boty, oblečení, šperky a auta. Spontánně uváděné luxusní značky jsou především Gucci, Lous Vuitton, Christian Dior, Prada a Giorgio Armani. Běžná populace žen pod luxusním zboží zejména vidí auta, oblečení, šperky, nemovitosti a vybavení domácností. Značky, které pro tyto ženy představují luxus jsou Christian Dior, Adidas, Mercedes, Nike, BMW, Audi, Dolce Gabana, Armani, Gucci a Versace.
Proč luxus
Nákup luxusního zboží, mezi těmi, kteří luxusní zboží alespoň čas od času zakoupí, je motivován jednak požadavky na společenské či pracovní konvence, tak i vnitřní touhou po dobrém pocitu ze sebeprezentace a vlastnictví prestižního výrobku. Důležitost obou aspektů je více důležitá pro muže než pro ženy. Je zřejmé, že pořízení luxusního zboží přináší více než polovině žen potěšení – největší v případě parfémů, pak následují kabelky a luxusní boty. Na druhou stranu téměř tři pětiny žen zastupující běžnou populaci nepřipouští, že by pro ně bylo důležité nosit luxusní značky, pro vlastní dobrý pocit.
Kde se nakupuje luxus
Při nákupu luxusního zboží Češi obvykle postupují tak, že zákazník vyhledá informace na internetu a pak daný výrobek koupí jinde, než přes internet (především pak luxusní obuv, luxusní šperky a hodinky). Opačně je tomu při nákupu luxusních parfémů, lidé si nejčastěji parfém prohlédnou,vyzkouší v kamenné prodejně a pak ho zakoupí na internetu (34 %). Lidé registrovaní u BEINSTYLE si v českých internetových obchodech koupí alespoň jednou do roka parfém (58 %) a luxusní kosmetiku (44 %). Beinstyle.cz (14 %) a Aukro.cz (14 %) představují nejčastěji využívané internetové obchody u dané cílové skupiny. Dále nasledují parfums.cz (11 %), e-bay (9 %), parfemy.cz (8 %), fann.cz (5 %), krasa.cz (4 %).
Cenové vnímání luxusu
Běžná populace žen ve věku 18-70 let začíná považovat zboží za luxusní už ve chvíli, kdy kabelka stojí více jak 2000 Kč, sluneční brýle 1.000 Kč, parfémy 1500 Kč, kosmetika 1000 Kč a šperky 5.000 Kč. Roční výdaje za výše uvedené kategorie zboží jsou u běžné populace žen v daném věku mnohem nižší, než u žen, které alespoň čas od času luxusní zboží kupují a vlastní značkové zboží. Vyšší výdaje za toto zboží deklarují ženy z obecné populace do 29 let než ostatní.
Jak drahý je luxus a oblíbenost značek
Detailněji sledovaná cílová skupina lidí, kteří alespoň čas od času kupují luxusní zboží a která převážně vlastní značkové věci přiznává, že nejvyšší vynaložená částka při nákupu luxusní kabelky byla 10.000 Kč. Za šperky 8.750 Kč, sluneční brýle 5.000 Kč, dekorativní kosmetiku 3.000 Kč, parfém 3.000 Kč a šátek 2.000 Kč. V oblasti oděvů a galanterních doplňků patří mezi nejoblíbenější značky Luis Vuitton, Guess či Prada. Mezi šperky se pak na čelních místech objevuje Swarovski, Cartier a Alo. Mezi slunečními brýlemi to je Christian Dior, Gucci a Prada. V parfémech to pak je Christian Dior, Chanel a Giorgio Armani. Kosmetice dominují dvě značky, Christian Dior a Lancome.
-red-