Z výzkumu neziskové organizace HealthCare Institute, jenž provedla ve spolupráci se společností IZIP, vyplývá, že čtvrtina Čechů si nepamatuje datum svého posledního očkování proti tetanu a více než polovina si alespoň jednou nevzpomněla při lékařské prohlídce na název léků, které užívá. Zároveň až 90 % respondentů vyjádřilo pozitivní vnímání elektronického sdílení svých zdravotních dat, které by vyřešilo mnoho neznámých při péči o jejich zdraví.
Nezisková organizace HealthCare Institute, která si klade za cíl zvyšování kvality a efektivity ve zdravotnictví, pořádá každoročně od roku 2006 celostátní hodnocení nemocnic v České republice, kterého se účastní jak odborná, tak laická veřejnost. Od 1. března do 31. října 2009 probíhalo hlasování spokojenosti pacientů českých nemocnic, jehož součástí byl výzkum vnímání elektronického sdílení zdravotních dat veřejností. Celkem se účastnilo 2 055 respondentů.
Cílem systému IZIP|Elektronická zdravotní knížka je snaha zkvalitnit poskytovanou zdravotní péči. Práce lékaře totiž nevyplývá jenom z okamžitého zdravotního stavu pacienta, ale má svůj odraz i v historii jeho zdravotního stavu. Velmi často nemají lékaři ani pacienti k dispozici informace potřebné k určení správné diagnózy.
„My lékaři se často setkáváme se situací, kdy si pacient nepamatuje např. léky nasazené za poslední rok nebo přesné diagnózy, které jim určili jiní lékaři, což jsou pro nás informace důležité k rozhodnutí, jakou správnou a účinnou léčbu nasadit,“ uvedl MUDr. Pavel Hronek, lékař a předseda představenstva IZIP a.s.
Z řad pacientů jeho názor potvrzuje Jiří Ježek, handicapovaný cyklista a zlatý paralympionik: „Občas se mi stane, stejně jako snad každému pacientovi, že si nepamatuji vždy přesně, jakou diagnózu a kdy mi lékař stanovil nebo název léků, které mi v té době byly předepsány. Proto považuji za unikátní možnost využít Elektronickou zdravotní knížku k tomu, abych byl informován o všem, co souvisí s mým zdravotním stavem. A stejně tak mám zájem, aby i další lékaři jiných specializací přesně a v reálném čase věděli, potřebné informace k jejich rychlému a správnému úsudku.“
Proto se společnost IZIP zapojila do tohoto výzkumu s cílem získat informace o spokojenosti nejen s kvalitou nemocnic, ale i s kvalitou poskytované péče. Z výzkumu dále vyplynulo, že u 26 % respondentů neměli vždy všichni lékaři potřebný komplexní přehled o absolvovaných léčbách, aktuálně užívaných lécích, provedených očkováních nebo např. alergiích. Přitom až 88 % respondentů by ocenilo elektronický přístup ke svým vždy aktuálním zdravotním informacím, průběhu a výsledkům z absolvované léčby, předepsaným lékům, ať už doma či v zahraničí. 90 % věří, že zpřístupnění všech jejich zdravotních informací vybraným lékařům může urychlit přenos informací a tím i rychleji zahájit cílenou léčbu. Česká populace stále více věří ve výhody elektronického předávání zdravotních dat a Elektronická zdravotní knížka splňuje jeho požadavky.
-red-