Fleetové odvětví v segmentech M1 a N1 patří k jedněm z nejvýznamnějších segmentů české ekonomiky – ročně se na něm odehrají obchodní transakce převyšující 200 mld. Kč. Dynamika jeho vývoje je tedy důležitá pro řadu firem. Společnosti INCOMA GfK a Blue Strategy oslovily v průběhu června a července 6000 firem v České republice, aby provedly dosud nejkomplexnější zmapování fleetového trhu v České republice.
To nejdůležitější – kdo a jak rozhoduje
Rozhodování o volbě dodavatelů do fleetu se u 85% českých firem odehrává plně v kompetenci lokálního managementu, oproti tomu jen 3% firem nemohou lokálně rozhodovat vůbec o ničem. Finální rozhodnutí však v naprosté většině činí nejvyšší patro managementu (ředitelé či majitelé) a role výkonných pracovníků (fleet manager) je spíše poradní.
Struktura trhu
Necelá čtvrtina firem, provozujících firemní vozové parky, má sídlo v Praze, provozují však úhrnem třetinu všech vozů organizovaných ve fleetech. Necelá desetina největších firem má ve svých parcích celkem čtvrtinu všech vozů. 60% obratově nejmenších firem pak provozuje třetinu všech vozů. Trh je tedy významně koncentrován, avšak i v kategorii středních a menších firem skýtá velmi zajímavé obchodní příležitosti.
Fleet management
Fleet managementem se zabývá aktivně méně než polovina firem, avšak v této části trhu je provozováno více než 60% všech vozů. Stále existuje zajímavý obchodní potenciál u firem spíše středních a menších. Je překvapivé, že existuje mnoho firem, jejichž roční náklady na fleet přesahují 10 mil. Kč, a přesto se této tematice nevěnují.
Zajímavým fenoménem je využívání telematických a monitorovacích systémů. Pod jejich dohledem již jezdí nadpoloviční část vozů v České republice, stále však existuje obrovský potenciál pro dodavatele těchto služeb. Rovněž tak se firmy snaží zefektivnit nákupy dalších potřebných produktů, jako jsou pneumatiky a palivo. Centralizace nákupu pneumatik je zavedena u více než poloviny všech firem, stejně tak jako využívání palivových karet. Stále však existuje dostatečný počet firem, které mohou být zajímavou obchodní příležitostí.
Vozy ve fleetech
Zatímco celý český autopark je pověstný svým vysokým průměrným stářím (14 let), ve firemních fleetech je situace podstatně jiná – jen čtvrtina vozů je starších než 4 roky. Významně se tento ukazatel odlišuje v jednotlivých regionech, v různých velikostních kategoriích firem i v různých podnikatelských oborech.
Po nedávné legislativní změně týkající se odpočtu DPH i u vozů M1 se struktura trhu z pohledu používaných vozů narovnala. V současné době je necelá pětina všech vozů v kategorii N1 jako ryze užitkové vozy, zatímco zbytek jsou vozy kategorie M1, ať už s přepážkou nebo bez.
V českých fleetech jsou zastoupeny všechny značky které jsou na trhu k dispozici, včetně“nefleetových“. Největším tržním segmentem je kategorie nižší střední třídy, která se podílí na celkovém trhu téměř z jedné třetiny. Zajímavý je 1% podíl luxusních SUV, v menších a středních fleetech je jejich podíl dokonce 5%.
Překvapením jistě nebude informace o největším tržním podílu značky Škoda, který je nadpoloviční a ještě významně vyšší je v největších fleetech. Naopak s klesající velikostí fleetu se zvyšuje počet značek, které v něm jsou zastoupeny, a zejména v segmentu středních a menších firem je příležitost opravdu pro každou značku.
V segmentu N1 je situace vyrovnanější, když se o dvě třetiny trhu dělí celkem 4 značky a o tři čtvrtiny trhu pak značek 6.
Financování a pojištění fleetů
Nejdynamičtějším způsobem financování se v ČR již definitivně stal operativní (full-service) leasing. Zatímco před 7 lety se podílel na celkovém trhu necelými deseti procenty, v současné době již přesáhl 20% hranici a lze důvodně předpokládat jeho růst i nadále. Zatím jej však využívá pouhých 12% firem a perspektivy dalšího růstu tedy jsou především v segmentu středních a menších firem.
Vývoj českých fleetů
Zejména v dnešní době je rozšířeným nástrojem omezování velikosti fleetů či odkládání jejich obnovy, často i s vědomím, že tento způsob snižování nákladů není v středně- dlouhodobém horizontu efektivní.
Snaha za každou cenu vykázat snížení nákladů pak řadu firem přivede v budoucnu k vyšším a zcela zbytečným výdajům. Existují však i firmy, které svůj vozový park hodlají rozšiřovat či obnovovat, a je jich více než těch, které jej spíše redukují či obnovu odkládají.
Třetina firem, které letos obnovu realizují, provozuje celkem více než polovinu všech vozů. Pětina všech firem dokonce plánuje obnovu více než desetiny celkového parku.
Společenská zodpovědnost firem v oblasti fleet managementu
Jedním z témat, které bylo velmi aktuální v „dobrých“ letech, ale ani v současných dnech není zcela zapomenuto, je provozování „ekologických“ automobilů, ať už se jedná o upravené tradiční modely s benzinovými a dieselovými motory, o vozy na CNG, hybridní automobily či blížící se využívání elektromobilů.
Tyto typy automobilů dnes používají 4% firem a další 3% plánují ekologické vozy do svých autoparků zařadit v tomto či příštím roce. Vyšší podíl využívání ekologických vozů je u větších firem s obratem nad 1 mld. Kč, kde je jejich podíl na úrovni 6%.
-red-