Obchod

Loajalita českých nakupujících je stále nízká a v krizi dále klesá

GfK bude na konferenci Loyalty over Gold prezentovat unikátní analýzu věrnosti zákazníků českého retailu.

Základní strategické pravidlo pro těžké doby je jednoduché – chraňte si to nejcennější, co máte. V případě maloobchodu jde nepochybně o věrné zákazníky, kteří jsou jádrem ziskového podnikání v retailu. O tom, že nejde o triviální úkol, svědčí aktuální analýzy realizované v rámci panelu domácností GfK Praha. Tento výzkumný nástroj, umožňující monitorovat průběžně všechny nákupy baleného rychloobrátkového zboží ve všech prodejnách, signalizuje, ze míra loajality českých nakupujících vůči jednotlivým řetězcům sice v uplynulých letech mírně vzrostla, ale ve srovnání s vyspělými trhy je stále extrémně nízká – poloviční či dokonce jen třetinová.

Nejlépe si z hlediska dosahování věrnosti svých zákazníků vedou na českém trhu Kaufland, COOP a TESCO. Průběžná analýza nákupních transakcí jednotlivých zkoumaných domácností však signalizuje, že i těmto nejúspěšnějším obchodním řetězcům se daří získat z celkových relevantních výdajů sledovaných domácností v průměru ani ne pětinu a ostatní potenciální obrat je jejich zákazníky realizován v dalších prodejnách. V roce 2008 sice došlo k historicky nejvyššímu posílení věrnosti českých maloobchodních zákazníků prakticky u všech klíčových řetězců (nejvíce si polepšila BILLA), v prvním čtvrtletí letošního roku ovšem došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k jednorázovému poklesu loajality u všech významných obchodníků. Ukazuje se, že i relativně úspěšné řetězce ztrácí věrnost svých zákazníků. To zjevně souvisí s tím, že nakupující se pod vlivem nastupující krize ještě více než doposud soustřeďují na hledání optimální nabídky a při svých nákupech navštěvují ještě více prodejen než doposud. Dokumentuje to ovšem i to, že český maloobchod zdaleka nemá dostatek znalostí a nástrojů v oblasti CRM a loyalty managementu.

Podrobná analýza tohoto fenoménu spolu s cestami, jak dosavadní negativní vývoj zvrátit, bude představena na konferenci Retail in Detail/Loaylty over Gold v pražském hotelu andel’s dne 30.9.2009. Nenechte si tuto výjimečnou událost ujít. Využijte slevy Early Birds, platnou pro ty, kteří se registrují do 31.8. 2009.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!