Agentura Mediaresearch realizovala na přelomu dubna a května 2009 netpanel omnibusový výzkum monitorující aktuální trendy v oblasti videoserverů v ČR z hlediska obsahu, uživatelských návyků a aktivit internetové populace ve spojení s videem na internetu. V rámci výzkumu, kde bylo prostřednictvím internetového sběru dotázáno 510 respondentů, byl zjišťován postoj lidí k reklamě a jejím internetovým formátům.
Sledování videa na internetu (včetně sledování on-line vysílání) patří dnes k naprosto běžným činnostem internetové populace. Denně video na internetu sledují dvě pětiny internetové populace a alespoň jednou týdně tři čtvrtiny internetové populace.
Videoservery fungující na českém internetovém trhu jsme z hlediska deklarované návštěvnosti rozdělili do čtyř skupin. Mezi weby s vyšší návštěvností, které navštěvuje přes 60 % respondentů, patří YouTube.com, YouTube.cz, Stream.cz, nova.cz a tn.cz. Ve druhé skupině s návštěvností respondentů přes 35 % jsou zpravodajské weby Česká televize/ivysílání, iDNES.tv, ČT24 online vysílání a video, Aktuálně.cz/video, Revue.iDNES.cz a Bleskově.cz. Třetí skupina je tvořena servery VideoNovinky.cz, Óčko online vysílání a Óčko videa, Zkouknito.cz a videoiHNed.cz, které navštěvuje méně než 20 % respondentů. Ostatní videoservery s menší návštěvnosti jsou zahrnuty v poslední, čtvrté skupině.
Preference ze strany respondentů podávají samozřejmě i další důležitou informaci, a to z hlediska povahy obsahu těchto videoserverů. Pokud při pohledu na nejnavštěvovanější videoservery opomeneme servery YouTube, které slouží především k prezentaci videa nahraného uživateli, můžeme pozorovat převažující zájem respondentů v oblasti internetového vysílání televizních pořadů a zpravodajství obecně. Multiprojektem je potom Stream.cz, který sám sebe označuje za internetovou televizi a nabízí jak možnost nahrání videa každému registrovanému uživateli, tak vlastní i „televizní“ pořady.
Graf 1: Frekvence návštěvnosti videoserverů
Divácké návyky
Z dotazování na dobu sledování online videa respondenty ve společnosti jiných lidí vyplynulo, že téměř 80 % času stráveného sledováním videa sledují lidé sami. Procento sledování videa bez cizí přítomnosti roste se vzděláním a mírou konzumace videoserverů. Z celkového času tráveného sledováním videa na internetu jen 5 % respondentů stráví sledováním s kamarády. Přibližně třikrát více ze svého sledovacího času věnují respondenti sledování online videa v rodinném kruhu či s partnerem nebo partnerkou.
Lidé nejčastěji sledují internetové video doma, a to více než v 80 % případů. Druhým nejčastějším místem sledování online videa je práce, kde videa sledují respondenti v téměř desetině případů. Dvakrát méně než v práci sledují respondenti internetové video u přátel a příbuzných. Jen malá část respondentů sleduje online video ve škole či s někým jiným.
Nejfrekventovanější doba sledování videa na internetu je mezi 20. a 22. hodinou, jak ve všední dny, tak i o víkendu. Tyto hodiny odpovídají i času prime time vysílání v televizi.
Graf 2: S kým sledujete video na internetu?
Jak si vede internetová reklama?
Televizní reklama patří stále k nejčastěji konzumované reklamě – dvě pětiny respondentů uvedlo, že nejčastěji konzumuje reklamu právě v televizi. Televizní reklamu respondenti nejintenzivněji vnímají, nejdéle si pamatují (54 %), ale na druhé straně více než třetinu respondentů také nejvíce obtěžuje (36 %).
Reklamou, která neobtěžuje a přitom je velice oblíbená (čtvrtina respondentů uvedla jako nejoblíbenější), jsou různé akce a soutěže. Více než desetinu respondentů dokonce právě tato reklama nejvíce ovlivnila v nákupu v poslední době.
Jako nejčastěji konzumované formy reklamy na internetu respondenti uvedli bannery (9 %) a videoreklamu (např. před či za videem – 7 %). Videoreklama na internetu je však zároveň také pro pětinu respondentů nejvíce obtěžující reklamou. Ačkoliv internetovou reklamu obecně respondenti vnímají a konzumují podobně či více než tiskovou reklamu, mají ji rádi méně a méně ovlivnila v poslední době jejich nákup.
Graf 3: Jak vnímáte následující typy reklamy?
Jakému typu internetové reklamy dáváme přednost?
Ve výzkumu měli respondenti také možnost vyjádřit své preference jednotlivých forem internetové reklamy ve spojení s online videem. Nejvíce respondentům vyhovuje reklama, která není součástí videa a objevuje se jen v jeho okolí. Druhou poměrně akceptovatelnou formou byla pro respondenty reklama zobrazující se po skončení přehrávání videa. Méně už pak respondenti preferují reklamu jako součást děje (product placement) a především reklamu na začátku před spuštěním přehrávání videa. Nejvíce jsou respondenty odmítány typy reklamy, které v průběhu přehrávání videa překryjí některou jeho část či přehrávání zcela přeruší po dobu svého zobrazení. Z hlediska sociodemografie či míry užívání videoserverů se hodnocení uvedených typů reklam příliš neliší.
-red-