Současná situace na trzích a v ekonomice celkově má za důsledek snížení poptávky po silniční nákladní dopravě, ať už se jedná o přepravu surovin a polotovarů pro další výrobu, nebo o zásobování spotřebním zbožím. Jaká je tedy aktuální nálada mezi dopravci a přepravci, s jakými vyhlídkami pracují a jaký dopad bude tento stav mít na prodej nákladních automobilů, ale i návěsů a dalších souvisejících výrobků, mapuje aktuální studie INCOMA Truck Monitor, založená na dotazování mezi 200 autodopravci v České republice v průběhu února 2009.
Již v roce 2008 byl segment silniční nákladní dopravy dotčen změněnou úrovní poptávky. Přibližně jedna třetina firem reportuje obrat srovnatelný s rokem 2007, 28% firem dosáhlo vyššího obratu, avšak u 40% firem zaznamenali pokles; nejvíce jsou přitom dotčeny malé firmy provozující ne více než 3 nákladní vozy – v tomto segmentu je hlášen pokles dokonce u 44% firem.
Podobná situace existuje v oblasti hospodářského výsledku roku 2008. Čtvrtina firem si polepšila (mezi velkými firmami dokonce 30%), ale u 42% firem se výsledky zhoršily, z toho u 14% významně. I v tomto případě jsou více dotčeny malé firmy.
Pro vývoj v roce 2009 se dopravní firmy obávají dalšího pokračování problémů. Jen 7% firem očekává, že letošní rok bude pro jejich příjmy lepší než rok 2008, pětina firem očekává stagnaci a 72% firem se obává zhoršení obratových ukazatelů, z toho 37% významného. Zajímavé je, že rozprostření obav je téměř shodné bez ohledu na velikost firmy.
Za největší problém považuje 61% dopravních firem snižující se počet zakázek a redukovaný objem zakázek, které zůstaly zachovány. Řízení firem nadále komplikuje takřka nemožná predikce budoucího vývoje, firmy rovněž trápí nestabilní ceny pohonných hmot. Zajímavé rovněž je, že pod tlakem závažných problémů se dosavadní obtíže jeví jako marginální – najednou nejsou problémy s lidskými zdroji, jen 4% firem dnes považuje za závažnou nedobrou image celé branže mezi veřejností a rovněž tak pouhá osmina firem označuje za závažné komplikace podnikání ceny vstupů, tedy vozů a příslušenství. Zatížení mýtem považuje za velký problém jen necelá třetina firem.
V této situaci je velmi komplikované odhadovat vývoj trhu nákladních automobilů, nicméně základní indikátory vyplývají z očekávání jejich uživatelů. Ta jsou poměrně konzervativní a předpokládají, že dynamika obnovy a rozšiřování vozových parků bude mít klesající trend, a to na úrovni mezi 10 až 30%, v závislosti na velikosti vozového parku a dalších specifických charakteristikách konkrétní firmy. Stejně tak lze předpokládat, že pokles prodeje nákladních automobilů se nedotkne všech značek rovnoměrně.