Výrobci drogistických kategorií si celkově na prodeje dárkových balíčků v posledních dvou měsících roku 2008 nemohou stěžovat. V meziročním srovnání se stejným obdobím roku 2007 totiž prostřednictvím této formy podpory prodeje utržili o 20 % více. Růst prodeje dárkových balíčků v kusech v obchodech s potravinami, smíšeným zbožím (Makro vyloučeno) a v drogériích byl pomalejší (16 %).
Pro většinu výrobců i obchodních řetězců je listopad a prosinec klíčovou periodou roku. Na toto období se většina z nich začíná připravovat téměř okamžitě po ukončení aktuální sezóny. Úspěch „vánočních“ balíčků v mnoha případech rozhoduje o tom, zda výrobci budou moct považovat rok za úspěšný či nikoliv.
Samotné označení „vánoční“ balíčky, které se v českém rychloobrátkovém průmyslu zabydlelo, není úplně přesné. „I přes jasný a objektivní důvod koncentrace aktivit dárkových balení na listopad a prosinec existují dodavatelé, kteří se snaží formou „dárku” odměnit své loajální spotřebitele i mimo hlavní sezónu,“ řekl Lubo Mechura, Product Leadership Manager společnosti Nielsen.
Prodeje drogistických dárkových balíčků mimo sezonu se naopak vyvíjí opačným směrem. V porovnání ledna – října 2008 se stejný obdobím roku 2007 totiž zaznamenaly 19% pokles.
Relativně novým, ale v současnosti již hodně rozšířeným fenoménem, je „virtuální” balíček, který v mimosezónním období konkuruje právě standardním dárkovým setům.
„Jedná se o v podstatě o stejný typ promoce, ale výrobky nejsou k sobě fyzicky svázané do jednoho spotřebitelského balení. Zákazník si tak musí poskládat tento balíček ze standardních položek ve svém nákupním koši,“ řekl Mechura.
„Virtuální” balíček přináší z logistického pohledu spoustu výhod pro obě strany – řetězec i dodavatele.I proto některé maloobchodní řetězce tento způsob podpory prodeje preferují před standardním dárkovým balením. To hlavně v mimosezónním období, kdy zákazník hledá spíš určitý peněžní/hodnotový bonus a neakcentuje svůj úmysl darovat nakoupené zboží třetí osobě.
„A právě fenoménem „virtuálních” balíčků lze celkem logicky vysvětlit kontinuální pokles prodeje původem „starších” dárkových setů mimo hlavní sezónu,“ objasnil Mechura.
Růst prodeje dárkových balení v sezóně byl tažen zejména vlasovou kosmetikou a péčí o pleť
Při pohledu na segmenty drogistického zboží, které dominují prodejům dárkových balíčků, je vidět významný meziroční nárůst u dvou nejvýznamnějších skupin výrobků. Jsou jimi vlasová kosmetika (+56 % v ks) a péče o pleť (+21 % v ks), které jednoznačně táhnou celkový růst drogistických balíčků. Současně je u obou kategorií vidět, jak důležité jsou prodeje v posledních měsících roku pro tento segment balíčků. Plných 74 % celoročního prodeje všech balíčků péče o pleť se prodalo právě v periodě listopad – prosinec 2008.
„U ostatních segmentů drogerie jako jsou jídlo pro psy a kočky, jídlo pro děti, domácí čističe nebo ústní hygiena je naopak patrné, že prodeje dárkových balíčků nijak nepředbíhají prodeje v ostatních nesezónních periodách,“ zhodnotil Mechura vývoj prodeje.
Které prodejní kanály z nárůstu prodeje dárkových balíčků profitovaly?
Spotřebitelé pro nákup drogistických promočních balíčků v posledních dvou měsících roku 2008 vybírali především hypermarkety. Ty v meziročním srovnání prodejů v hodnotě navýšily svou významnost o plných 7,5% bodů na 56,3 % v listopadu a prosinci 2008. Rozložení důležitosti prodejních kanálů pro kategorii dárkových balíčků poukazuje na extrémně silnou pozici hypermarketů ve srovnání s ostatními maloobchodními kanály. Zmiňovaných 56,3 % je hodnota silně nadprůměrná v porovnání s košem drogistických kategorií sledovaných společností Nielsen (prodeje v Kč 11- 12/08; 41 %).
„Takto silné pozice hypermarkety dosahují především díky většímu prostoru, který nabízejí svým dodavatelům ve formě sekundárního vystavení na propagaci jejich „vánočního“ sortimentu. Drogérie naopak zaostávají svojí důležitostí pro dárkové balíčky v Kč (32,7 %) za průměrem důležitosti celého koše kategorií (prodeje v Kč, 11-12/08; 35 %),“ uzavřel Mechura.
-red-