Stejně jako v předchozích několika letech, i v roce 2008 se odehrávaly změny ve struktuře maloobchodních řetězců.
Desítka největších
Stejně jako v předchozích několika letech, i v roce 2008 se odehrávaly změny ve struktuře maloobchodních řetězců. Skupina Rewe (supermarkety Billa a diskonty Penny Market) definitivně začlenila prodejny Delvita a zahájila integraci řetězce Plus. Na prvním místě se umístila skupina Schwarz tvořená řetězci Kaufland a Lidl. Svoji pozici posílila společnost Tesco Stores ČR, která je nyní dvojkou na českém trhu. Tesco nadále investuje a pokračuje v rozvoji řady formátů.
Také Ahold CR, který se umístil na třetím místě, pokračuje v rozvoji formátů. Remodelace prodejen Hypernova na formát HyperAlbert představuje moderní koncept vycházející vstříc měnícím se požadavkům českých nakupujících a proměnou postupně prochází i síť supermarketů Albert.
Na čtvrté pozici následuje společnost Makro Cash&Carry ČR a za ní skupina Rewe. Těsně ve druhé polovině žebříčku se stabilně udržuje společnost Globus ČR, která opět dosáhla solidního růstu tržeb a s 13 hypermarkety dosahuje na našem trhu mimořádného výkonu. Sedmá skupina Tengelmann se v této podobě objevuje v přehledu naposled.
Přehled TOP 10 uzavírají jednak dva specialisté na tabákové výrobky, GECO Tabak a Peal (oba s vlastní sítí maloobchodních prodejen), a skupina Spar (deváté místo). Také tato skupina, resp. společnost SPAR Česká obchodní společnost, vstoupila na trh s formátem supermarketu.
Koncentrace dále pokročila, dynamika růstu se však snížila
Uvedené změny vedou k další koncentraci českého obchodu. Celkové tržby TOP 10 vyrostly za poslední rok o téměř 24 mld. Kč, což představuje nárůst o 8 %. Podíl TOP 10 firem v obchodě rychloobrátkovým zbožím dosáhl 64 %. Dynamika růstu se tedy snížila (v roce 2007 stouply tržby TOP 10 o 12 % a také koncentrace rostla rychleji).
Logický vývoj nebo dopady krize?
Je otázka, do jaké míry spojovat tento vývoj s již působícím ekonomickým ochlazením. Měření „cenové citlivosti“ českých nakupujících, které řadu let ukazuje projekt SHOPPING MONITOR (INCOMA Research) v poslední vlně zatím neukázalo zásadní zlom. Cenová citlivost (měřená vždy v listopadu daného roku) klesala od roku 2003; malý nárůst na podzim 2007 byl způsoben prudkým vzestupem cen některých potravin a v listopadu 2008 se indikátor vrátil na původní úroveň. Podobně i vývoj preferencí zákazníků vůči jednotlivým obchodním formátům ukazuje spíše stabilní stav. Momentální pokles poptávky tedy zatím není způsoben velkou „strukturní“ proměnou v myšlení a rozhodovacím procesu nakupujících, ale spíš opatrností, vyčkáváním, „jak se věci vyvinou“.
Jestliže se však krize v roce 2009 výrazně podepíše na příjmech, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může dojít i k výraznější změně nákupního chování – nárůst cenové citlivosti, další omezování spotřeby, orientace na nejlevnější značky či ještě výraznější nákup zboží v cenových akcích.
* = odhad INCOMA Research
tabulka je založena na předběžných výsledcích a odhadech
tržby se vztahují ke kalendářnímu roku a zahrnují DPH