Výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností Shopping Monitor 2009 společnosti INCOMA Research, člen GfK Group, ukazují na stabilizaci podílu jednotlivých maloobchodních potravinářských formátů na českém trhu.
Hypermarkety potvrzují svou dominantní pozici mírným nárůstem a celkovým 39 % podílem preferencí. Diskonty (25%) si udržují druhou pozici. Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstala letos stabilní (16%). Menší samoobsluhy neudržely svou loňskou pozici a klesly o 2 % na 12% úroveň preferencí.
Pro úspěch formátu a především samotných řetězců je velmi důležitý jejich profil, jinými slovy zboží, které si zákazník automaticky spojí s konkrétní prodejnou. Podle výzkumu Shopping Monitor 2009 tak například diskontní prodejny jako celek ukazují celkem jasný profil zaměřený na suché a konzervované výrobky (např. cukrovinky, slané pochutiny, káva, čaj, apod.), mražené potraviny a zmrzliny, nealkoholické nápoje, džusy a pivo, ale také na mléčné výrobky (máslo, sýry, jogurty a mléko). Naopak například v drogistickém zboží, tabákových výrobcích a v ostatních čerstvých potravinách (čerstvé maso, uzeniny, lahůdky, čerstvé pečivo) si diskonty jako celek příliš dobře nevedou. Podle studie Shopping Monitor 2009 tvoří výjimku pouze čerstvé ovoce a zelenina, což je ovšem výsledkem jasné profilace řetězce Lidl, který má ve skupině diskontních formátů velmi silné zastoupení a tedy i výrazný vliv na výsledný průměr celku.
Tisková informace společnosti INCOMA Research, člen GfK Group, člen GfK Group, o výsledcích projektu „SHOPPING MONITOR 2009