Výzkum trhu

Deloitte analyzuje aktuální trendy v oblasti telekomunikací roku 2009

Oddělení společnosti Deloitte zabývající se technologiemi, médii a telekomunikacemi zveřejnila své prognózy pro sektor telekomunikací v roce 2009. Je pravděpodobné, že stav globální ekonomiky telekomunikace ovlivní. Ačkoli globální růst může podléhat periodickým ekonomickým výkyvům, potřeba lidí být neustále v kontaktu – a tudíž i poptávka po telekomunikacích – bude vždy elementární.

Dariusz Nachyla, vedoucí oddělení TMT ve společnosti Deloitte Střední Evropa, poznamenává: „V roce 2009 projde telekomunikační trh zajímavými změnami způsobenými hlavně globální ekonomickou krizí, ale též v důsledku toho, že určité trendy, které započaly před lety, dosáhnou svého vrcholu. Prognózy na tento rok zahrnují smartphone, posilující vliv nezávislých dodavatelů aplikací k službám mobilních operátorů s přidanou hodnotou a úvahy o rychlosti, s jakou jsou v Evropě snižovány sazby za ukončené volání.”

Prognózy pro rok 2009 vycházejí z interview s klienty členských společností skupiny, z informací poskytnutých více než šesti tisíci partnery a manažery specializovanými na TMT z členských společností Deloitte, z diskusí s analytiky z daného odvětví i z interview s předními manažery z celého světa.

Smartphone: Jak zůstat chytrý i v době poklesu?

Pokračující ekonomický pokles v roce 2009 může zhatit štěstí smartphonu. Ve snaze snížit náklady mohou mobilní operátoři představující hlavní kanál pro uvedení smartphonu na trh, revidovat náklady na dotované telefonní sady, které ročně představují desítky miliard dolarů. Výrobci mobilních telefonů musí mobilním operátorům ukázat, jak by jejich smartphone mohl zajistit nadprůměrnou návratnost investice v porovnání s jejich konkurencí i s levnějšími typy telefonů. Měli by se zaměřit na rozvoj a marketing smartphonů, jejichž hlavní uživatelé jsou ochotni zaplatit za ně i navzdory těžkým časům.

Pavel Janeček, partner pro oblast TMT Deloitte CE říká: “Operátoři se pravděpodobně zaměří na dotaci smartphonů, které nabízejí nesčetné množství nehlasových služeb. Operátoři jsou schopni z těchto služeb generovat vyšší zisky, než ze služeb hlasových, které v současné době klesají.

Radost z odstranění mezičlánku: Proč by operátoři měli uvítat obchod s aplikacemi

Mobilní operátoři se dlouho zabývali odstraněním mezičlánku, který představoval vstup třetích stran do původně uzavřeného vztahu mezi operátorem a zákazníkem. Ale v roce 2009 se očekává, že uživatelé mobilních telefonů do svých telefonů stáhnou více než 10 miliard aplikací – z nichž většina bude ze zdrojů řízených výrobci mobilních zařízení, výrobci spotřební elektroniky nebo softwarovými firmami. Ačkoli není pravděpodobné, že by operátoři získali jakýkoli přímý příjem ze stahování aplikací třetích stran, mají několik možností, jak dosáhnout zisku ze stažených aplikací, včetně zálohového zařízení, řízení přenosů aplikací a specializovaných služeb poskytovaných obchodům třetích stran. Operátoři mohou být schopni vydělat u vývojových pracovníků a zákazníků tak, že se budou na službách podílet ve velkém měřítku. Zákazníci budou těžit z obchodů s aplikacemi, ale měli by dbát na zdánlivě nevyhnutelné riziko, že některé aplikace mohou být zamořeny viry.

Sazby za ukončené volání v mobilní síti v Evropě: Snížit nyní nebo později?

Sazby za ukončené volání v mobilní síti (MTR) v Evropě byly vyšší než ekvivalentní pevné poplatky. V průběhu roku 2008 se MTR v Evropě pohybovaly mezi 0,02 EUR a 0,18 EUR za minutu. To v porovnání s typickými sazbami za ukončené volání v pevné síti, které činí 0,01 EUR. V červnu 2008 však Evropská komise (EK) doporučila snížit asymetrii sazeb v mobilní a pevné síti a navrhla snížení MTR o 70% v průběhu tří let. Mobilní operátoři, na které bude mít snížení MTR pravděpodobně negativní dopad, by měli EK podat návrhy alternativních přístupů, měli by se však vyhnout zveličování dopadu snížení MTR. Přehnané nároky v jednání s regulátory nepomohou, a dokonce mohou zvýšit obavy investorů. Faktem zůstává, že pokles MTR bude pravděpodobně urychlen a operátoři budou muset posoudit jeho vliv na ziskovost a snad i zvážit, zda by datové služby mohly kompenzovat propad výnosů z hlasových služeb. Mobilní operátoři, kteří jsou připraveni vydělat na snížení MTR, by také měli vzít v úvahu jeho širší dopad, a to, že zákazníci pravděpodobně očekávají nižší účty od všech operátorů.

Rapidní pokles MTR by mohl mít vliv na další investice do budování mobilních sítí a inovativních technologií. Kooperace operátorů s lokálními regulačními orgány by se měla zaměřovat na přizpůsobení se požadovanému postupnému poklesu MTR tak, aby se vyhnuli potenciálním negativním dopadům z rychlého poklesu.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!