V současné době, kdy čteme řadu negativních informací o ekonomice, měla by být zajímavou informace o tom, jak se s finanční krizí a zpomalujícím ekonomickým vývojem ve světě, ale i v ČR vyrovnává český výzkum trhu. Na tuto otázku mohou částečně odpovědět i předběžná čísla o výkonech (obratu) výzkumných agentur v roce 2008.
Jako každoročně zjišťovalo tato čísla Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, a to nejen u svých členských agentur, ale poprvé i mezi spolupracujícími výzkumnými agenturami.
Současných 9 členských agentur SIMARu dosáhlo v roce 2007 obratu ve výši 914 682 tis.Kč a jejich podíl na celkovém obratu v ČR činil necelých 41%. V době zpracování Industry Reportu (v dubnu 2008) odhadly tyto agentury svůj obrat v roce 2008 na 978 000 tis.Kč.
V polovině letošního ledna oznámily „simarovské“ agentury předběžná čísla o obratu v roce 2008, a to ve výši 967 000 tis.Kč. Jejich původní odhad byl naplněn z 99%, což považuji za vynikající úsudek. Agentury přitom dosáhly na základě předběžných čísel meziročního růstu 5,7 %.
Na náš dotaz odpovědělo i 8 nečlenských výzkumných agentur. Jejich obrat v roce 2007 činil 576 862 tis.Kč – tedy téměř 26% celostátního obratu. Také jejich loňský odhad pro rok 2008 byl velmi dobrý (607 500 tis.Kč), protože nyní uvádějí předběžně svůj obrat ve výši necelých 598 200 tis.Kč – tedy meziroční růst 3,7 %.
Vzhledem k tomu, že v roce 2008 nepůsobila na výkony agentur jen finanční krize a zpomalující se vývoj ekonomiky, ale také interní změny v top-managementech některých agentur a odchody, případně přechody některých pracovníků, zejména specialistů mezi agenturami, respektive změny ve výzkumných prioritách a uplatňování změněných či nových výzkumných postupů, považuji dosažené výsledky výzkumu v loňském roce za výborné.
Tato čísla, reprezentující přibližně 2/3 celostátního obratu, dokazují, že český výzkum trhu v loňském roce již výrazně přesáhl magickou hranici obratu ve výši 2 miliard Kč. Můžeme odhadovat, že se pohyboval mezi 2,3 – 2,45 miliardy Kč a vzrostl proti roku 2007 o 3 – 7 %.
Abychom ukázali, které agentury s námi spolupracovaly, uveřejňujeme následující data:
obrat v mil.Kč v roce 2008:
340 – 360
TNS AISA
260 – 280
IPSOS Tambor
240 – 260
GfK Praha
120 – 140
Millward Brown
100 – 120
Mediaresearch
80 – 100
STEM/MARK
60 – 80
INCOMA Research
Median
Factum Invenio
40 – 60
Opinion Window
20 – 30
Network Media Service Data Collect
10 – 20
FOCUS CZ
Mareco
Ultex
Confess Research
Psyma
Je potěšující, že i perspektiva pro rok 2009 by měla být podle vyjádření respondentských agentur příznivá.
Na otázku „Jakou dynamiku v obratu Vaší agentury očekáváte v roce 2009?“ totiž necelá polovina odpovídá „obrat bude na stejné úrovni jako v roce 2008“, stejný počet očekává, že se obrat spíše zvýší a dvě agentury dokonce předpokládají výraznější růst obratu v roce 2009.
Proto přes evidentní snížení dynamiky ekonomiky by měl obrat výzkumu trhu v ČR v roce 2009 překročit slušně hranici 2,5 miliard Kč a tím dokázat, že i při všeobecných úsporách zůstává nezbytnost ekonomických informací, odhadů a dalších podkladů a poznatků z výzkumu pro většinu subjektů velmi potřebná.
Ing.JUDr. Stanislav Zahradníček, výkonný ředitel SIMARu