Nejkvalitnější finanční poradenství poskytuje společnost AWD Česká republika. Vyplývá to z průzkumu časopisu Osobní finance publikovaného v nejnovějším čísle. Překvapivě pohořely banky.
Průzkum byl prováděn formou MysteryShoppingu. Vyškolení pracovníci s definovaným klientským profilem byli vysláni do konkrétní společnosti, kde požádali o radu a pomoc při řešení svých finančních potřeb.
Finanční poradenství zažívá nemalý rozvoj především s rostoucí kupní silou obyvatel a také se zvyšující se konkurencí mezi poradenskými společnostmi navzájem. Takže i osoby či rodiny s průměrnými příjmy začínají být pro poradenské společnosti zajímavým segmentem. „Na druhé straně však z výzkumů znalostí značek vyplývá, že pro většinu populace jsou jednotlivé společnosti spíše neznámé a lidé nevědí, co si pod nimi mají konkrétně představit. Je tu také skupina osob, které finančnímu poradenství a priori nedůvěřují,“ komentuje důvody spuštění projektu Jaroslav Bartoš, šéfredaktor odborného měsíčníku Osobní finance a finančního serveru FinExpert.cz. „Průzkum však nebyl zaměřen pouze na poradenské společnosti, ale také na přední české banky, které měly ukázat, zda jsou schopny poradenským firmám konkurovat při komplexním řešení finančních potřeb klientů.“
Do průzkumu byly zahrnuty společnosti AWD Česká republika, a.s., Broker Consulting, a.s., Citi a.s., Česká spořitelna, a.s., ČSOB, a.s., Fincentrum, a.s., Komerční banka, a.s., OVB Allfinanz, a.s., Partners For Life Planning, a.s., UniCredit Bank Czech Republic, a.s.
Během průzkumu bylo učiněno celkem 155 kontaktů. Falešní zákazníci při nich obdrželi 108 nabídek. Základním kriteriem pro úspěch společnosti v testu byla dosažená hodnota indexu kvality obsluhy a spokojenosti. Nejúspěšnější testovaná firma AWD dosáhla hodnoty 75,7 %, nejslabší Citibank 13,7 procenta. TEstované banky se umístily od 6. místa (ČS, 49,1 %) do desátého místa (Citibank). Hodnoceny byly domluva a vstřícnost při telefonickém kontaktu, ochota ke spolupráci, doba čekání na poradce, nenásilnost zjištění finančních potřeb klienta, kvalita a vhodnost nabídnutých řešení, osobní dojem a celkový dojem z práce finančního poradce.
Shrnutí výsledků průzkumu
- banky jako partner pro dlouhodobou spolupráci v oblasti řešení finančních potřeb a finančního plánování selhaly;
- nejvyšších hodnot dosahovaly společnosti v první kapitole „Domluvení schůzky a první dojem“;
- pro četné odlišnosti v průběhu poradenského procesu nelze porovnávat banky s poradenskými společnostmi;
- banky jsou vhodné při cíleném nákupu konkrétního finančního produktu;
- potřeby klientů a jejich současný stav nejlépe analyzují poradci AWD, kteří dosáhli ve třech parametrech dané kapitoly 100 %;
- největší pocit manipulace měli klienti u společností Broker Consulting, Citi a Unicredit Bank, nejlepší výsledek dosáhli poradci z AWD a z České spořitelny;
- poradci Broker Consulting naproti výše zmíněnému nelépe obstáli v nabídce řešení finančních potřeb;
- v oblasti řešení bytových potřeb výrazně vynikly společnosti Fincentrum a Česká spořitelna;
- nikdo z klientů by nechtěl za finančního rodinného partnera společnost Citi.
– toy –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.