Poradenská společnost Deloitte ve své čtvrtletní zprávě uvedla, že ziskovost evropských hotelů v období od počátku roku do září 2008 se mírně snížila. Výnos z hotelového pokoje klesl o 1,5% na 76 EUR což bylo způsobeno zmenšením obsazenosti o 1,9%. Průměrná cena za pokoj je nyní 112 EUR. Výnos z hotelového pokoje v samotném září se však v celoevropském měřítku propadl o 6,7%.
Alex Kyriakidis, globální vedoucí partner společnosti Deloitte v oblasti cestovního ruchu, hotelového průmyslu a volnočasových aktivit, k tomu říká: „Svět zažívá jedno z nejvýraznějších zpomalení ekonomiky posledních let. Některé evropské státy jsou jím postiženy více, jiné méně. Obsazenost hotelů ve většině měst evidentně klesá, což podle zkušeností vede zpravidla ke snížení průměrné ceny za pokoj. Konec globální recese je v nedohlednu. Provozovatelé hotelů se tudíž víc než kdy jindy zaměřují na přínos za vynaložené náklady, tzv. value for money. V jednotlivých segmentech bude docházet k poklesu poptávky v souvislosti s tím, jak spotřebitelé začínají více sledovat svůj rozpočet.“
Diana Rogerová, partnerka v oddělení Audit Deloitte Česká republika dodala: “Globální recese způsobila celkové zpomalení hotelového průmyslu. Pouze ty hotely, které budou rychle reagovat na stávající situaci – a to jak optimalizací a snižováním svých nákladů, tak hledáním alternativních trhů a prodejních kanálů – budou schopni i v budoucnu růst a dosahovat pozitivních hospodářských výsledků.”
Výnosy z hotelového pokoje se v jednotlivých městech eurozóny liší. Zatímco obsazenost se v průměru pohybuje v záporných hodnotách, cena za pokoj mírně roste.
“Bohužel, i v našem případě jsem zaznamenali slabý pokles, který kopíruje více či méně statistiky a zprávy z ekonomických trhů. Celá tato situace se v našem případě začala promítat do výsledků v srpnu. Bohužel, v době kdy v našem případě zahraniční partneři sjednávali obchod na zbytek roku, byl pokles USD a velká fluktuace kurzu EUR a proto se odložil skupinový business” řekla Veronika Chotěborská, manažerka Alchymist Grand Hotel and Spa. “Naše společnost přistoupila k úsporným opatřením a díky malé organizační struktuře, jsme rychle přeskupili prodejní a marketingové síly na okolní trhy a na internetový trh, kde se očekává jeden z největších růstů pro příští období a také ROI je velmi dobře měřitelný. Vyjádřeno finančně i naše společnost čelí snížení ADR YTD o cca 7% při zachování stejné ba i vyšší obsazenosti YTD o cca 3%,”dodala Chotěborská.
Světlou výjimkou z tohoto trendu je Brusel, kde obsazenost vzrostla o 3,3% a průměrná cena za pokoj se zvýšila o 6,3%, což znamenalo celkový nárůst úrovně výnosů z hotelového pokoje o 9,8%, na 82 eur. Ceny hotelových pokojů v Bruselu jsou ve srovnání s ostatními evropskými hlavními městy obecně považovány za nižší. K výborným výsledkům hotelů přispěl omezený nárůst počtu nových provozovatelů a rovněž stabilní poptávka v souvislosti s konferencemi pořádanými Evropskou komisí.
Další úspěšnou výjimkou je Kypr, který vykázal nejvyšší nárůst výnosů z hotelového pokoje v celé eurozóně letos zatím o 11,8%, a vyšplhal se tak na 88 eur.
Hotelový průmysl vzkvétá i v Izraeli, kde se stabilizovala politická situaci a roste zájem o historicky zaměřené poznávací zájezdy i o pobytové zájezdy k Mrtvému moři.
Alex Kyriakidis dále uvedl, že: „Investice do hotelů v Evropě klesly z loňských cca 21 miliard eur přibližně na 5 miliard eur. Developeři schopní zajistit si finance se rychle přesouvají na rozvíjející se trhy v Turecku, Rusku a do Společenství nezávislých států. Akvizice rovněž stále realizují státní investiční fondy a „neznačkové“ podniky. Současná finanční nestabilita by mohla vytvářet příležitosti pro společnosti, které mají peníze a zájem investovat do hotelů ve finanční tísni.“
Marvin Rust, vedoucí partner společnosti Deloitte v oblasti hotelového průmyslu, k budoucímu vývoji poznamenal: „Hotely zatím letos prokazují svou schopnost vyrovnat se s ekonomickým poklesem, avšak k nejdramatičtějšímu vývoji událostí současné finanční krize došlo teprve po srpnu. Ziskovost hotelů se zhoršuje v souvislosti s tím, jak se utahují opasky. Výnosy za hotelový pokoj v Evropě zaznamenaly v průběhu čtyř po sobě následujících měsíců pokles a v posledním čtvrtletí budou výsledky nadále záporné.“
„Nedávné zpomalení ekonomického vývoje v eurozóně nepolevuje, a není proto překvapující, že se přenocování ve městech, které bylo dříve dostupným požitkem, nyní stává luxusem. Hoteliéři v současnosti čelí nesnadné situaci, kdy se vytrácí důvěra zákazníků, snižuje se dostupnost úvěrů a omezují se podnikové výdaje, což významně ovlivní výsledky hotelů v roce 2009.“