Obyvatelé České republiky budou před letošními vánočními svátky častěji zvažovat, kolik utratí za dárky. Vyplývá to z nového Vánočního průzkumu poradenské společnosti Deloitte, který shrnuje očekávání vánočních výdajů v 16 evropských zemích. Zdrženlivost Čechů v utrácení souvisí podle studie hlavně s vyššími cenami potravin a zčásti také se zdražením energií.
Nakoupit více dárků než loni plánuje asi třetina Čechů (33 procent). V loňském průzkumu přitom uvažovala o nárůstu výdajů před Vánocemi téměř polovina respondentů (49 procent). Celkově by však letošní české Vánoce mohly být zhruba stejně štědré nebo dokonce o málo bohatší než loni. Průzkum napovídá, že výdaje domácností za dárky a potraviny by se měly v průměru zvýšit o 0,4 procenta oproti loňskému roku.
Češi tedy zatím nejsou až takoví pesimisté jako obyvatelé západoevropských zemí, kteří citlivěji vnímají špatné ekonomické zprávy z posledních měsíců. Například Němci počítají před koncem roku s poklesem výdajů na dárky a potraviny o 4,4 procenta a ve Francii nebo Itálii bude nadílka ještě chudší.
„Obchodníci v západní Evropě mohou očekávat nižší tržby než v posledních letech. V tom budou letošní vánoční nákupy představovat citelnou změnu,“ komentoval průzkum Martin Tesař, partner společnosti Deloitte. „Nicméně hlavně východoevropané zůstávají celkem optimističtí, finanční krizi si zatím tolik nepřipouštějí,“ dodal. Například na Ukrajině se chystá podle průzkumu více utrácet před Vánocemi až 70 procent lidí.
Asi čtvrtina Čechů pociťuje, že na jejich peněženky má dopad finanční krize. Zhruba polovina dotázaných (52 procent) z České republiky očekává v příštím roce zhoršení stavu ekonomiky a zároveň si myslí, že se oproti přecházejícímu roku zmenší jejich kupní síla.
Ve světle zhoršeného ekonomického prostředí budou lidé při nákupech zřejmě také častěji zvažovat, který dárek a za kolik koupit. Více než třetina Čechů si stanoví pro nákup dárků pevný rozpočet. Nejvíce se bude hledět na užitečnost výrobků a současně na slevy.
„Aby čeští obchodníci dosáhli svých cílů, musí se soustředit na zvláštní předvánoční cenové nabídky praktického zboží a nezapomínat ani na povánoční akce. Větší zájem než loni bude zřejmě o nakupování přes internet, který umožňuje snadné porovnávání cen,“ upozornil Martin Tesař. Při nákupu přes internet je ovšem třeba vždy pečlivě zkontrolovat časové podmínky dodání tak, aby měl kupující jistotu, že proběhne včas. „V rámci našeho průzkumu jsme nezkoumali jaké procento kupujících nechá rozhodnutí o koupi dárků na poslední chvíli, ale domnívám se, že v očekávání různých výhodných nabídek bude skupina těchto kupujících opět pro obchodníky zajímavá“ doplnil Martin Tesař.
Navzdory tomu, že Češi deklarují před letošními Vánocemi větší obezřetnost, jejich ratolesti by měly najít pod stromečkem zhruba stejně hodnotnou nadílku jako před rokem. V kurzu zůstanou i tento rok zejména elektronické, ale i tradiční hračky. Mezi celoevropsky oblíbené dárky stále patří ve všeobecnosti knihy. Stále častěji si budou lidé namísto klasických dárků dávat peníze či dárkové poukázky.
Do průzkumu společnosti Deloitte se zapojilo více než 18.000 spotřebitelů z ČR, Belgie, Francie, Německa, Irska, Itálie, Nizozemska, Portugalska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Španělska, Švýcarska, Turecka, Ukrajiny a Jihoafrické republiky.