Češi stále více preferují nakupování v hypermarketech oproti nakupování v obchodních domech či u malých obchodníků s potravinami. Vyplynulo to ze studie GfK Praha „Klíčové trendy trhu rychloobrátkového zboží“, která vyhodnotila data za první pololetí 2008. Studie také prokázala, že český spotřebitel stále více preferuje privátní značky jednotlivých obchodníků, a to v poměru 4:1, což Čechy staví na třetí příčku v porovnání se zeměmi Visegradské čtyřky.
Ve sledovaném období došlo k významnému nárůstu spotřebních výdajů domácností v hypermarketech (34,2 %), supermarketech (12,4 %) a malých samoobslužných prodejnách (16,3 %). Současný rostoucí trend diskontů (20,9 %) se pozastavil a ztráta podílu na trhu během prvního pololetí 2008 u malých obchodníků (3,1 %), nezávislých supermarketů (3 %), diskontů a Cash&Carry (2,8 %) je zjevná (viz graf 1).
V podílu maloobchodních řetězců na celkových výdajích za rychloobrátkové zboží (viz graf 2), u něhož GfK ConsumerScan* sleduje cca 90 kategorií, si Kaufland stále drží nejsilnější pozici (14,9 %), avšak jeho růst se v první polovině 2008 zastavil. Tesco (8,9 %) posiluje a i nadále si drží druhý největší podíl na trhu. Albert (5 %) se svými současnými 250 prodejnami (druhý nejrozšířenější řetězec v ČR) začíná získávat zpět svou pozici z roku 2005, kdy měl 5,1% podíl. Lidl, po svém uvedení v roce 2003, držel konstantní podíl okolo 6 %, v prvním pololetí 2008 jeho podíl na výdajích vzrostl na 6,9 %. Přestože diskonty dohromady mají značný podíl, pokles na spotřebních výdajích domácností je v meziročním porovnání zjevný. Největší podíl na výdajích domácností má Kaufland, následovaný řetězci Tesco, Penny Market (7,8 %), Lidl a Coop Total (3,8 %), který vede v počtu prodejen na českém trhu.
Ze studie je též patrné, že čeští spotřebitelé stále více preferují privátní značky. V porovnání se zeměmi vyšegrádské čtyřky je Česko s 20 % na třetím místě. Vedou Slováci (27 %), následováni Maďary (26 %) a poslední jsou Poláci (17 %).
Zajímavé je také zastoupení privátních značek u jednotlivých společností, jejichž podíl se lehce zvyšuje. Vzhledem k tomu, že Lidl nabízí hlavně svoje vlastní produkty, nákupy privátních značek zde tvoří více než 70 %. V Plusu je to 45 %, v Penny 23 % (jejich úroveň je stabilní) a Tesco s 23 % svůj podíl privátních značek navyšuje. U privátních značek pak převažuje spíše nákup potravin nad drogistickým zbožím.
*GfK ConsumerScan je kontinuální kvantitativní výzkum, pracující metodou panelu domácností. Výzkum je založen na sledování nákupního chování domácností v rámci monitorovaných kategorií rychloobrátkového zboží. Panel domácností shromažďuje a vyhodnocuje nákupní údaje ze stálého reprezentativního vzorku (= panelu) 2 000 českých domácností. Výzkum probíhá od roku 1993 a pokrývá přibližně 90 kategorií rychloobrátkového zboží. Reprezentativní vzorek domácností je vybírán podle geografických a demografických kritérií jako jsou: region, velikost místa bydliště, velikost domácnosti, věk hospodyně (vzorek zastupuje 4,4 mil. českých domácností).
-red-