Výzkum trhu

Komu fandíte? Spartě, Slavii nebo Baníku?

Téměř polovina dospělé české populace fandí nějakému fotbalovému klubu Gambrinus ligy, většinu však tvoří neaktivní fanoušci. Návštěvnost utkání Gambrinus ligy má výrazný růstový potenciál. Bezkonkurenčně největší fanouškovskou základnu má AC Sparta Praha.

Gambrinus liga má za sebou několik kol, hrají se evropské pohárové soutěže, rozběhla se kvalifikace na mistrovství světa. Sadu otázek na téma česká nejvyšší fotbalová soutěž, fotbalové kluby a fandění jsme v září zařadili do pravidelného šetření Factum Omnibus. Dotazování proběhlo ve dnech 12. – 17. září 2008 na reprezentativním souboru 1114 občanů ČR ve věku od 15 let, získaném kvótním výběrem.

Z výsledků výzkumu vyplývá, že 46 % dospělé české populace fandí nějakému klubu Gambrinus ligy. Výrazně více fanoušků je mezi muži (73 % všech mužů) než mezi ženami (21 % všech žen). Zajímavým zjištěním je, že drtivá většina lidí, kteří fandí nějakému klubu Gambrinus ligy, na fotbal buď nechodí vůbec nebo chodí pouze výjimečně. Za pravidelného návštěvníka Gambrinus ligy se pokládá přibližně 180 tisíc fanoušků.

„Fanoušci, kteří navštěvují zápasy nejvyšší fotbalové soutěže příležitostně, tvoří, vzhledem ke svému počtu (16,4% všech fanoušků), výrazný potenciál růstu návštěvnosti. Klubu, kterému se podaří tyto fanoušky přimět k pravidelným návštěvám, se návštěvnost zápasů může výrazně zvýšit“, uvedl Andrej Kyselica ze společnosti Factum Invenio, která studii realizovala.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že nejpopulárnějšími kluby Gambrinus ligy jsou AC Sparta Praha, FC Baník Ostrava a SK Slavia Praha. Tyto kluby mají nejširší fanouškovskou základnu. Výzkum však rovněž ukázal, že Sparta, Baník a Slavia jsou zároveň značnou části populace vnímány negativně. Významná část populace dokonce uvádí, že tyto kluby „přímo nesnáší“. Zajímavé je, že u jiných klubů se postoj „přímo nesnáší“ vyskytuje málo nebo téměř vůbec.

Relativně velkou základnu fanoušků mají 1.FC Brno, SK Sigma Olomouc a FC Slovan Liberec. Tyto kluby může zároveň těšit, že jsou značnou části populace vnímány pozitivně a počet těch, kteří je „přímo nesnášejí“, je ve srovnání s počtem fanoušků zanedbatelný.

Zajímavý je pohled na regionální rozdělení fanoušků. Pouze v případě Sparty a Slavie lze tvrdit, že mají fanouškovskou podporu v rámci celé ČR, i když jádro jejich fanoušků je samozřejmě v Praze. Ostatní kluby mají své fanoušky zejména v regionech, kde působí.

Vzájemná rivalita fanoušků Sparty, Slavie a Baníku je obecně známá. O to zajímavější je, že značná část fanoušků každého z těchto tří klubů vnímá pozitivně zbylé dva. Téměř čtvrtina fanoušků Slavie a každý desátý fanoušek Baníku pozitivně vnímá Spartu. Z fanoušků Sparty pozitivně vnímá Slavii 17 %, Baník 12 %.

Podrobnější pohled na nejvyšší fotbalovou soutěž – Gambrinus ligu, kluby a jejich fanoušky shrnuje volně prodejná studie FOTBAL 08. Přináší informace o klubech nejvyšší fotbalové soutěže, zejména o znalosti klubů v populaci, dále o počtech fanoušků a jejich sociodemografických charakteristikách, o tom, jaký je růstový potenciál návštěvnosti utkání Gambrinus ligy, ale i o vztazích mezi fanoušky jednotlivých klubů, sledování přímých přenosů a využívání webových stránek klubů.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!