Většina zaměstnanců je přesvědčena, že ředitelé sdílí firemní cíle a že jimi žijí. Mnohem méně zaměstnanců však ředitele považuje za tvůrce a představitele obchodní značky. A jen velmi malá skupina dotázaných věří, že jejich ředitel je nositelem poslání. Tyto závěry pochází z průzkumu společnosti Krauthammer, který se zaměřuje na řízení výkonnosti ředitelů společností.
„Je zajímavé, že v oblastech, jako je vytváření efektivní sítě kontaktů, osobní etika či prezentační dovednosti, jsou ředitelé svými zaměstnanci vnímáni pozitivně,“ říká Ronald Meijers, člen představenstva a vedoucí oddělení rozvoje společnosti Krauthammer. „Nicméně existují oblasti, ve kterých zaměstnanci vidí u svých ředitelů výrazné nedostatky a potřebu jejich dalšího rozvoje. Mluvíme zde především o oblastech rozvoje lidského kapitálu, vedení týmu a otevřenosti vůči zpětné vazbě. Výsledky byly překvapující především tím, že právě tyto oblasti by měli mít ředitelé již dokonale zvládnuty“ dodává Ronald Meijers.
Rozsáhlý průzkum evropského formátu se zaměřil na 11 firemních oblastí a osobních rovin, zahrnujících tvorbu strategie, rozvoj lidského kapitálu, schopnost vytvářet efektivní sítě kontaktů, podnikatelskou etiku, prodejní kulturu a výkonnost, řízení procesů, vedení týmu, prezentační dovednosti, osobní etiku a otevřenost vůči zpětné vazbě. Průzkum otevřeně konfrontuje ředitele společností s názory jejich zaměstnanců. Z výsledků vyplývá, že:
– 71 % zaměstnanců vnímá ředitele jako osobu, která sdílí firemní cíle a záměry společnosti,
– 67 % zaměstnanců souhlasí s tím, že ředitelé vytváří a jsou schopni využít obchodních příležitostí,
– jen 58 % věří, že společnost je mimo nebezpečí díky osobnosti a přístupu ředitele,
– méně než polovina zaměstnanců, respektive 47 %, se cítí být inspirována výkony ředitelů k vlastnímu zviditelnění a spojuje sebe sama s vizí společností,
– jen 40 % dotázaných věří, že jejich ředitelé jsou přirozeně otevření zpětné vazbě,
– jen 37 % zaměstnanců vidí ve svém řediteli svůj vzor.
Navzdory těmto rozporuplným dojmům, které zaměstnanci ze svých ředitelů mají, si 71 % dotázaných myslí, že existence jejich společnosti je dlouhodobě udržitelná. A podobné množství zaměstnanců je přesvědčeno, že společnost, ve které pracují, dosahuje plánovaných finančních cílů. Jednou z klíčových výzev pro ředitele je schopnost otevřeně přijímat a poskytovat zpětnou vazbu a rozvoj této schopnosti pomocí individuálního koučinku. Naučit se určité pokoře a upřímnosti v sebehodnocení by mělo být považováno především na nejvyšších stupních managementu za přirozený celoživotní proces.